De consument heeft steeds meer behoefte aan de combinatie van snel internet, tv en telefonie. Daarover waren de telecomaanbieders het eens op het Telecom Time event van 9 december.

Door Richard Jansen | Logica

Welk netwerk we daar dan voor gebruiken, daar is men het hartgrondig over oneens. De groei van internetgebruikers via het telefonienetwerk van KPN stagneert, terwijl de aanbieders van kabel nog wel groei zien van hun internetgebruik.

Zowel Ziggo als UPC zetten in op steeds hogere snelheden voor internet via de kabel. Beide kabelbedrijven leveren inmiddels snelheden van boven de 100MBps.

KPN zet in op glas
KPN blijft uiteraard niet achter en zet zijn geld op een verbetering van hun huidige netwerk en de uitrol van glasvezel. Tijdens de persconferentie op 15 december, kondigde KPN aan dat zij hun huidige netwerk voorzien van een snellere techniek (VDSL), waarmee snelheden van 50Mbps mogelijk zijn. Daarnaast werkt KPN aan het uitrollen van glasvezel tot aan de deur, waarmee ook snelheden van boven de 100Mbps haalbaar zijn.

Samen met Reggefiber, de partner van KPN voor het uitrollen van glasvezelnetwerken, heeft KPN inmiddels meer dan 460.000 huishoudens aangesloten op het glasvezelnetwerk. Per 2012 wil KPN 1,2 huishoudens bedienen via een actieve glasvezelverbinding.

Koperdraad sterft langzaam uit
Dat het einde van de mogelijkheden via koperdraad nabij is, lijkt vrijwel zeker. Voor de nieuwe techniek (VDSL), wordt alleen het laatste stuk van het oude telefonienetwerk nog maar gebruikt. De kern van het netwerk bestaat reeds uit een glasvezel, alleen het laatste deel tot aan de deur gaat nog via de koperdraad.

Uiteindelijk zal het laatste stuk ook door glasvezel worden vervangen. KPN geeft echter aan dat de snelheid waarmee dat gaat gebeuren langzamer verloopt dan men in eerste instantie had gepland. Het huidige netwerk gaat dus zeker nog een aantal jaren mee.

Op weg naar het circus
Zowel kabel als glasvezel bieden dus hoge snelheden, voldoende voor HDTV, gecombineerd met snel internet en telefonie. Daarmee is de strijd om de gunst van de consument nog lang niet beslist. Aangezien de techniek niet beslissend zal zijn voor de keuze tussen kabel en glas, zal de aantrekkelijkheid van het product worden bepaald door goede marketing. KPN, UPC en Ziggo zullen alvast de messen gaan slijpen voor de komende reclamecampagnes, waarmee het circus weer kan beginnen.

Richard Jansen is Principal Management Consultant Management Consulting