AMSTERDAM - In navolging van Bing is ook Google begonnen met het tonen van real-time zoekresultaten toe. Voor de nieuwe functie zijn overeenkomsten gesloten met Twitter, Facebook en MySpace.

Google kondigde in oktober al real-time search aan. Vlak nadat Microsoft kwam met een vergelijkbare functie in Bing.

Google speelt met de nieuwe functie in op de toenemende behoefte berichten van minuut tot minuut te doorzoeken, vooral actuele informatie uit sociale netwerken als Twitter, Facebook en MySpace worden relevant gevonden. Die drie bedrijven hebben dan ook een overeenkomst gesloten met Google om de openbare berichten van die netwerken weer te geven. Volgens Google draait real-time zoeken vooral om relevantie.

Twitter
Waar Bing zich vooral concentreert op Twitter-resultaten gaat Google verder kijken dan Twitter, Facebook en MySpace. Uiteindelijk worden ook andere sociale netwerken, nieuwsbronnen en blogs geïndexeerd. Dit gebeurt al gedeeltelijk via Google Blog Search.

Ook Bing wil uiteindelijk zijn real-time horizon verbreden en Yahoo oriënteert zich eveneens op dit gebied.

Om real-time zoeken mogelijk te maken ontwikkelde Google twaalf nieuwe zoektechnieken waarmee meer dan 1 miljard veranderende pagina's en documenten worden geïndexeerd. De nieuwe zoekfunctie wordt geleidelijk uitgerold in de komende dagen. Voorlopig worden er alleen Engelstalige resultaten weergegeven.

Tab
De resultaten worden weergegeven onder de tab 'latest results' en laten nieuwe items direct zien als ze beschikbaar komen. De balk met resultaten vernieuwt zichzelf steeds.

Daarnaast komt er een menufunctie waarmee alleen real-time resultaten worden weergegeven en er kan verder ook nog gekozen worden voor alleen resultaten van Twitter via de optie 'updates'.

De real-time zoekfunctie komt ook beschikbaar voor Android- en iPhone-gebruikers. In Google Trends worden de resultaten gebruikt om de meest populaire onderwerpen van het moment weer te geven onder de noemer 'hot topics'.