Mocht u overwegen een hybride of een elektrische auto aan te schaffen, wacht dan tot 2010. Vanaf dat jaar gelden diverse voordelen, namelijk willekeurige afschrijving in 2 jaar; kleinschaligheidsaftrek van 28 procent; geen BPM, geen MRB.

Voor zeer zuinige auto’s (tot 110 g/km CO2 bij benzine, en 95 g/km CO2 bij diesels) is de bijtelling 14 procent. Voor elektrische auto’s geldt in 2010 en 2011 een bijtelling van nul, en drie jaren daarna een bijtelling van 7 procent. In schema ziet dit er als volgt uit:

0 procent (elektrische auto)

14 procent (zeer zuinige auto)
< 96 gr/km ( CO2- uitstoot diesel)
< 111 gr/km (CO2-uitstoot voor niet-diesel)

20 procent (zuinige auto)
> 96, maar < 116 gr/km (diesel)
> 111, maar < 140 gr/km (niet-diesel)

25 procent (onzuinige auto)
> 116 gr/km (diesel)
> 140 gr/km (niet-diesel)

Sloopregeling
Ook in 2010 krijgen bezitters van een oude personenauto 750 of 1000 euro als zij hun oude auto laten slopen en inruilen voor een nieuwere. Voor oude bestelauto’s geldt een premie van 1000 of 1750 euro.

De regeling eindigt als het budget op is, maar uiterlijk eind 2010. Uit het potje van 80 miljoen euro is inmiddels 47,6 miljoen euro opgebruikt.

Catalogusprijzen
Vanaf januari 2010 staan de catalogusprijzen in een nieuwe online database van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De RDW legt in deze database de catalogusprijzen vast van auto’s die vanaf 1 januari 2010 voor het eerst zijn geregistreerd.

Voor oudere auto’s kunnen werkgevers en werknemers de historische prijslijsten van de officiële importeurs gebruiken.

Bijtelling
De database is bedoeld voor de fiscale bijtelling van de auto van de zaak. Stelt een werkgever zijn werknemer een auto ter beschikking en rijdt hij daarmee meer dan 500 privékilometers?

Dan moet de werkgever voor het voordeel van het privégebruik van de auto een bedrag bij het inkomen van zijn werknemer tellen, de bijtelling. Voor het berekenen van de bijtelling gebruikt de werkgever de catalogusprijs als basis.