'Groene banken' zijn sinds kort een ware trend in de financiële sector.

In samenwerking met Idealize.nl

Zo spraken onder meer tien Nederlandse banken en verzekeraars gezamenlijk een klimaatverklaring uit, richtte de Rabobank de Dutch Green Tech Fund op, en lanceerde een politicus in Groot-Brittannië het idee voor een groene investeringsbank.

Betrouwbaarheid en maatschappelijke betrokkenheid zijn grote issues voor banken sinds de kredietcrisis. Het beeld dat een belangrijk deel van de samenleving inmiddels van een bank heeft, zeker na het DSB-debacle, is die van een roekeloze en uitbuitende belegger, met op bonussen beluste bestuurders.

Een groener imago zou een bank weer dichter bij de burger kunnen brengen. Met de klimaattop in Kopenhagen in zicht, is blijkbaar nu het juiste moment voor banken aangebroken om met die boodschap naar buiten te treden.

Klimaatverklaring
Symbolisch was vorige week donderdag een 'intentieverklaring' van alle belangrijke Nederlandse banken en verzekeraars. ABN Amro, ING, Rabobank, SNS Bank, Fortis Bank Nederland, Friesland Bank, Triodos Bank, ASN Bank, Robeco Bank en Aegon zeiden in een gezamenlijk klimaatverdrag toe meer in duurzame energie te investeren.

Tegelijkertijd riepen ze deelnemers aan de klimaattop in Kopenhagen op om van de conferentie een succes te maken. Ze zeiden te hopen op een ''robuust, toereikend klimaatverdrag''.

Groene investering
De Rabobank richtte eerder in de week het Dutch Green Tech Fund op. Samen met de Technische Universiteit Delft, Universiteit Wageningen en het Wereld Natuurfonds wil het coöperatieve bedrijf 'groene innovatie' in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Nederlandse tech start-ups die een innovatief en duurzaam product op de markt brengen of hun productieproces verduurzamen, kunnen rekenen op steun.

Maar ook in het buitenland zet 'groen' de toon binnen de bancaire sector. De Britse conservatieve politicus George Osborne lanceerde het idee om een groene investeringsbank op te zetten. Of dit voorstel ook werkelijkheid wordt, is nog hoogst onzeker.

Creditcard van bioplastic
In Japan ontwikkelden elektronicaconcern Sony, groothandelsmaatschappij Mitsubishi en printerfabrikant Dai Nippon een 'groen' betaalmiddel: een uit bioplastic bestaande creditcard. De kaart komt alleen in het moederland op de markt en zou tot 2012 meer dan een miljoen euro moeten gaan opleveren.

Het draait echter niet alleen om 'groen' en 'duurzaam' bij vernieuwing in de bankwereld. Sinds kort kun je bankcheques innen en pinnen via je iPhone. Ook is het management bij de Rabobank nadrukkelijk bezig met service-innovatie en in Zuid-Korea bedacht een designer een kaartenhouder waarmee tafelgasten in een restaurant makkelijker afzonderlijk kunnen betalen met hun creditcard.

Een goed begin?
Het vertrouwen van de consument zal door de groene initiatieven niet meteen met honderdentachtig graden draaien. Maar banken lijken zich in ieder geval meer bewust te zijn van hun broze positie in de maatschappij.