ZOETERWOUDE - Bierbrouwer Heineken wil meer vrouwen in het midden- en topmanagement. Het bedrijf stelt zich ten doel dat over vijf jaar het aantal vrouwen aan de top met 50 procent is gegroeid. Heineken heeft dat woensdag laten weten.

Bij de afdelingen human resources en marketing werken volgens de bierbrouwer al heel wat vrouwen in managementposities. Alleen bij finance en productie blijft dat wat achter. Momenteel is 19 procent van de topfuncties bezet door vrouwen, het streven van de bierbrouwer is dat naar 30 procent op te krikken.

Algemeen directeur Philip de Ridder van Heineken Nederland: ''Begin 2009 hebben wij diversiteit actief opgepakt. Het onderwerp staat bij ons hoog op de agenda.''

Managers
Om het streven te halen wordt het onderwerp een integraal onderdeel van de bedrijfsdoelstellingen en onderdeel van de beoordelingscriteria voor managers.

Volgens De Ridder moet het mogelijk zijn om in de hogere functies voor 50 procent vrouwen te benoemen. ''Als dat niet lukt, doen wij iets verkeerd'', zei de Heineken-directeur woensdag. Hij wees er daarbij op dat studenten van de hogescholen en universiteiten tegenwoordig voor meer dan de helft vrouwen zijn. ''Ook daar moeten we ons voordeel mee doen.''

Discriminatie
De Ridder spreekt tegen dat Heineken met het nieuwe beleid vrouwen voortrekt en aan positieve discriminatie doet. ''Uitgangspunt is nog steeds dat we de beste persoon op de juiste plek willen. En dat gaat ook lukken op deze manier.''

Daar was wel een cultuuromslag voor nodig bij de bierbrouwer, van oudsher toch een mannenwereld. Sollicitatiecommissies bestaan nu ook altijd uit mannen en vrouwen, wat ook van invloed is op het selectieproces.

Charter
Om de doelstelling verder kracht bij te zetten heeft Heineken woensdag als eerste levensmiddelenfabrikant ook het Charter Talent naar de Top ondertekend. Dat probeert Nederlandse werkgevers te stimuleren om een betere mix van mannen en vrouwen in het management te bewerkstelligen.

Het Charter, in mei 2008 geïntroduceerd, is inmiddels door ruim honderd organisaties ondertekend. Die vertegenwoordigen gezamenlijk 6 procent van het totaal aantal werknemers in Nederland. Andere bedrijven die tot nu hebben ondertekend zijn bijvoorbeeld KPN, ING, Fortis Bank, BAM Groep en Océ. Ook diverse overheidsinstanties, advocatenkantoren en vakbonden hebben hun handtekening gezet.