AMSTERDAM - Google beperkt het aantal gratis te bekijken berichten bij betaalde sites die dankzij een dienst (First Click Free) van het zoekbedrijf toch te lezen zijn. Dat maakte het Amerikaanse bedrijf dinsdag bekend.

Uitgevers die zich hebben aangesloten bij First Click Free ('eerste klik gratis') hopen dat bezoekers door het lezen van een bericht een abonnement op de site kopen. Omdat het schrijven van berichten "niet makkelijk, en in veel gevallen duur is", aldus Google op de weblog van het bedrijf, wordt het aantal te lezen berichten op maximaal vijf per gebruikers per dag gezet.

Google is bang dat er misbruik gemaakt wordt van de dienst door ongelimiteerd gratis berichten op betaalde websites van bijvoorbeeld de Wall Street Journal (WSJ.com) te bekijken. Om dit te doen moet een lezer wel eerst op de hoogte zijn van het bericht en dit vervolgens opzoeken bij Google of Google News, een zoekmachine voor nieuwssites.

Vindbaar
First Click Free werd enige jaren geleden gestart om uitgevers in staat te stellen hun afgeschermde berichten toch via Google vindbaar te laten zijn. Bezoekers die via Google bij de aangesloten sites komen hoeven hierdoor niet in te loggen om het - eerste - bericht te kunnen lezen.

Na het klikken op een ander bericht op de site krijgt de lezer alsnog een inlogscherm voorgeschoteld. Websites die zich hebben opgegeven voor de zoekrobot van Google zijn standaard ook aangemeld voor de dienst; zij kunnen zich ook weer afmelden, waarna een bezoeker die vanaf Google komt de melding krijgt dat het om een 'inlogsite' gaat. Uitgevers kunnen er ook voor kiezen om 'Googlebezoekers' alleen de inleiding van een bericht te laten lezen.

Inkomsten
Onlangs dreigde Rupert Murdoch, uitgever van een groot aantal Engelstalige kranten, met het afschermen van zijn site voor Google om de zoekmachine volgens hem bezoekers en inkomsten zou stelen. Murdoch verkondigt al enige tijd het betaalmodel van de Wall Street Journal uit te breiden naar al zijn websites.