AMSTERDAM - Het Senseo-koffiezetapparaat van Philips behoort dit jaar dankzij een terugroepactie tot de hardst opgerukte zoektermen bij Google. Dit blijkt uit de zogenoemde Zeitgeist-lijstjes die dezoekmachinegigant dinsdag heeft gepubliceerd.

Senseo staat op de vierde positie als het gaat om de grootste wereldwijde stijgers bij voeding en dranken. De vraag naar informatie over de Senseo schoot in april omhoog toen Philips bekendmaakte ongeveer zeven miljoen koffiezetapparaten te willen terugroepen. Door een haperend veiligheidsmechanisme bestond het risico dat er onderdelen zouden rondvliegen.

De meeste zoekopdrachten voor de Senseo kwamen uit Nederland, gevolgd door België, Duitsland en Frankrijk. In voorgaande jaren was er alleen een grote piek in het zoeken naar informatie als de apparaten op de verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst verschenen.

Michael Jackson
De grootste stijger bij alle zoekopdrachten wereldwijd was dit jaar Michael Jackson, gevolgd door Facebook, Tuenti en Twitter.

Google maakte eerder op de dag al bekend dat in Nederland het aantal zoekopdrachten naar ING het hardst was gestegen. Dit kwam vooral doordat de Postbank als merknaam verdween. Om te kunnen internetbankieren werden klanten naar de internetsite van ING geleid.