BRUSSEL - Ondanks de opmars van McDonalds en pita-huizen, blijven Belgen de voorkeur geven aan de gewone patatzaak. Meer dan de helft van de Vlamingen (57 procent) gaat maandelijks naar zijn 'frietkot'.

Voor het hamburgerrestaurant en de pitabar is dit respectievelijk 18 en 22 procent. Dat blijkt uit onderzoek onder Belgische consumenten waarvan de resultaten zondag bekend werden gemaakt.

Smaak
De Belgen zeggen vooral af te komen op de smaak van de patat frites. Andere pluspunten zijn de snelle bediening en het gemak. België telt nog een groot aantal patatzaken, soms in bouwvallige caravans of schamele schuurtjes.

Om de patatcultuur levend te houden, begint België maandag aan de jaarlijkse 'week van de friet'. Dit jaar is daarbij ook Frietrock: een reeks concerten in en rond de frituurzaken.

Oorsprong
Patat frites is volgens de overlevering een Belgische uitvinding. Inwoners van de steden Namen en Dinant konden geen vis meer in de olie bakken toen de Maas rond 1680 was dichtgevroren. Als noodoplossing deden ze dat met reepjes aardappel.

Een ander verhaal wil dat kermisklant Fritz begon met aardappels ('patatten' in het Vlaams) in de olie te bakken, waarna de naam 'patat frites' zou zijn ontstaan.