AMSTERDAM - Lada, Renault en de Russische en Franse regeringen hebben een principe-overeenkomst gesloten over de reorganisatie bij Lada in het Russische Togliatti.

Renault heeft een kwart van de aandelen van Lada in handen. Daarmee hebben ze het flink voor het zeggen bij AvtoVaz, het moederbedrijf van Lada. Dat zit in zwaar weer en daarom wordt er een herstructurering gepland. Daarvan zijn de belangrijkste plannen openbaar gemaakt waarmee de aandeelhouders inmiddels akkoord zijn gegaan.

Productie
In de fabriek in Togliatti, de enige vestiging op de wereld waar Lada’s worden gebouwd, moeten in 2015 900.000 auto’s worden gebouwd van de merken Renault, Nissan en Lada. Zeventig procent van de totale productie moet bestaan uit Lada’s. Hiermee moet het marktaandeel van het nationale merk in Rusland op de thuismarkt 25 procent blijven.

De Russische regering breidt de staatshulp voor AvtoVaz uit van 25 tot 75 miljard roebel; zo’n 1,67 miljard euro.

Investeringen
Renault gaat ter waarde van een bedrag van 240 miljoen euro investeren in machinerie, en knowhow. Voor dat geld wordt onder meer een Lada ontwikkeld op het B0-platform, dat we kennen van de Dacia Logan. De komst van die auto betekent het einde voor de beroemde Lada Classic-modellen.