ROTTERDAM - Dubai World is via dochterbedrijf Dubai Ports World (DP World) een van de grotere investeerders in de Tweede Maasvlakte.

DP World zette in 2007 zijn handtekening voor de ontwikkeling van een van de drie containerterminals die er moeten komen op het nieuwe stuk land. Dat contract vertegenwoordigt een waarde van 900 miljoen euro.

In het consortium onder de naam Rotterdam World Gateway heeft DP World een belang van 30 procent, waarmee het de grootste investeerder is in het project. Naast DP World nemen drie Aziatische rederijen ieder voor 20 procent deel. De Franse rederij CMA CGM zit er voor 10 procent in.

Terminal
De terminal zou in 2013 operationeel moeten zijn, waarmee het de eerste terminal zou worden die draait op de Tweede Maasvlakte. Het gaat om een gebied van 156 hectare met bijna twee kilometer kademuur en een capaciteit voor de overslag van 4 miljoen teu (twintig voets containers).

Donderdag werd bekend dat Dubai World in de financiële problemen zit. Wat de gevolgen daarvan zijn voor de Rotterdamse haven is niet duidelijk. Het Havenbedrijf Rotterdam zegt er ,,vertrouwen in te hebben dat Dubai Ports zijn verplichtingen nakomt''.