Je wordt niet voor niets zelfstandig ondernemer. Je hebt een plan, een passie en je wil dit graag in een eigen onderneming vormgeven. Wat je motivatoren ook zijn, eigen baas willen zijn is een rode draad die door het zelfstandig ondernemerschap loopt.

Ondernemers hebben generiek gezien een aantal eigenschappen gemeen. Je kunt denken aan creativiteit, de eigen gang kunnen gaan, initiërend werken, doelbewust en last but not least eigenwijs. Vooral dat laatste is interessant, eigenwijs zijn heeft positieve en negatieve kanten.

Positief is dat iemand vol zelfvertrouwen een eigen koers vaart en hierdoor een inspiratie is voor de omgeving. Negatief is dat een directeur het moeilijk vindt zich open te stellen voor advies, laat staan dat hij of zij advies gaat halen.

Eénpitter
Ik heb recent een uiteindelijk positieve ervaring gehad met een zeer eigenwijze ondernemer. Hij is een éénpitter die in de retail opereert. Deze ambitieuze man wil groeien en professionaliseren. De onderneming heeft, mits de focus goed ligt, een enorm groeipotentieel. Na een aantal pogingen om zaken zelf op te pakken werd ik ingeschakeld voor advies.

Voor mijn komst hadden verschillende mensen negatieve adviezen over zijn ideeën gegeven waardoor hij het moeilijk vond zich open te stellen. Ik heb hem duidelijk kunnen maken dat het laatste wat ik zou willen doen, is hem vertellen hoe hij zou moeten ondernemen. Immers een gat in de markt vinden is een kwaliteit van veel ondernemers. Hij kalmeerde door deze opmerking, werd wat meer ontspannen en stelde zich langzaam maar zeker kwetsbaar op.

Ik ben rustig met hem gaan zitten en ben begonnen open vragen te stellen, vragen die ook over het privé-leven kunnen gaan. Vaak ligt in gedrag en keuzes uit het privé-leven het antwoord voor gedrag en keuzes in het zakelijke.

Bepalend
In dit geval bleek dat het aangeleerde door ouders vrij bepalend te zijn voor zijn gedrag als ondernemer. Hij was erg bezig zich te bewijzen naar zijn omgeving in plaats van keuzes te maken die vanuit zichzelf kwamen. Vooral de vraag: "Voor wie doe jij het?" leverde een eye-opener op. Zijn antwoord was nl. "voor anderen".

Dit hebben wij in drie uur tijd kunnen ombuigen naar hetgeen hijzelf wilde en waar zijn kwaliteiten en passie lagen. Hij gaf eigenlijk meteen aan dat hij eindelijk het gevoel had weer focus en vertrouwen in zijn onderneming en zichzelf te hebben. Zijn credo is inmiddels: "Ik wil vanuit creativiteit handel kunnen bedrijven zonder rompslomp." Hij zei later dat hij steeds meer de relatie ziet tussen privé en zakelijk handelen, waardoor hij steeds beter in zijn vak wordt. Ik heb hem uitgelegd dat het mijn rol is om iemand zelf te laten inzien waar de bottleneck ligt.

Wij praten nog eens in de maand bij. Het doel is de vinger aan de pols te houden en de focus gerichtheid te blijven stimuleren. De ambitieuze en succesvolle ondernemer durft zich weer open te stellen voor suggesties van anderen. Hij ziet inmiddels dat twee meer weten dan één. Ook realiseert hij zich dat eigenwijs zijn goed is maar niet als er 'te' voor staat en je jezelf daardoor beperkt. Hij herkent nu wanneer hij hulp moet vragen en doet dit ook. Het toont lef dat hij zich uiteindelijk kwetsbaar op heeft durven stellen en dit zijn bedrijf concreet iets opgeleverd heeft.

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn eigenaar van Janus Kizuna. Wij herstructureren bedrijven en bieden persoonlijke begeleiding aan leiders. Capabiliteit en vertrouwen zijn de kernwoorden. http://www.januskizuna.com/