AMSTERDAM - De tijd van scheet- en bierapplicaties voor de iPhone is voorbij. De goldrush is over. Het platform is volwassen en klaar voor de serieuze markt. En de concurrentie is moordend.

Dat blijkt uit een rondgang van Webwereld onder iPhone-developers tijdens het iPhoneDevCamp in Amsterdam.

De App Store, en de applicaties zelf worden steeds professioneler en het publiek is eraan gewend.Dat biedt kansen voor serieuze softwareontwikkelaars omdat de grote massa kan worden bereikt.

Goeroe's
In een zaaltje zitten ongeveer dertig ontwikkelaars druk code te kloppen bijgestaan door een aantal Amerikaanse goeroe's.

Volgens Pieter Siekeman, Lead iPhone Developer van The Saints, het bedrijf dat onder meer de Webwereld app maakte, wordt het steeds lastiger om op te vallen in de App Store. "Als je eenmaal hoog staat blijf je ook hoog staan", zegt hij. "Eigenlijk zijn er maar tien plekken in de App Store." Tien spreekwoordelijke plekken voor 100.000 applicaties die de Appstore sinds kort rijk is.

Om daar tussen te komen is het belangrijk om een sterk merk te hebben. "We hebben bijvoorbeeld laatst een app ontwikkeld voor Voetbal International. Die kwam tegelijkertijd in de App Store met een paar vergelijkbare applicaties. Omdat die minder bekend zijn scoorden ze veel minder goed."

Nieuwkomers
Ook de concurrentiestrijd tussen de ontwikkelaars op de Nederlandse markt wordt heviger. "Er komen ook steeds meer ontwikkelbedrijfjes bij", aldus Siekeman. Zij vissen in dezelfde vijver als de al bestaande ontwikkelaars en ruiken kansen.

Een van de nieuwkomers is Vincent Braam. Hij is komt net kijken met zijn startup Mobile Agency en volgens hem is het een goede tijd om te beginnen met ontwikkelen.

"De mobiele markt is nu pas relevant", legt hij uit. Dat komt vooral door de komst van goed bruikbare smartphones en de steeds meer verkochte en betaalbare flat fee mobiele internetabonnementen. Die combinatie maakt het voor Braam een goede tijd om mee te gaan doen in de mobiele applicatiemarkt.

Organisator van het DevCamp, maker van de DollarApp en mede-oprichter van Twitter, Dom Sagolla, is het met deze Nederlandse visie eens. "De goldrush is inderdaad voorbij. Zeker in de States", analyseert hij. "Het was eerst het Wilde Westen, niemand wist wat hij moest verwachten." Dat maakte het moeilijk voor ontwikkelaars om applicaties aan bedrijven te verkopen. "Er was geen vergelijkingsmateriaal."

Verwachtingen
Dat materiaal is er nu wel. Daarom denkt Sagolla dat grote bedrijven nu veel eerder geneigd zijn om ook een applicatie te laten maken. "Klanten en gebruikers hebben nu verwachtingen, die hadden ze eerst niet."

Dat is voor de startende Braam ook een reden om zich 'alleen maar op grote merken te richten'. Ook Siekeman ziet wel iets in die aanpak. "Development voor de iPhone is een volwassen werkgebied geworden."

Zolderkamerontwikkelaars blijven achter bij de professionals. "De tarieven die worden gerekend zijn gelijk aan de bedragen die worden gevraagd voor het ontwikkelen van websites." De appmarkt is volwassen en vol.