CHICAGO - De Verenigde Staten vieren donderdag Thanksgiving Day. De jaarlijkse nationale feestdag is ook de start van het feestdagenseizoen en de drukste dag in het jaar voor winkeliers in de aanloop naar Kerstmis.

Ondanks de economische crisis en een stijgende werkloosheid verwachten retailorganisaties veel klanten die echter vooral op koopjes uit zijn. Winkeliersvereniging The National Retail Federation (NRF) voorziet dat 134 miljoen mensen op Black Friday, de koopdag na Thanksgiving, en de dagen daarna op pad gaan om inkopen te doen.

Winkeliers spelen handig op de kooplust in door klanten te lokken ''met enorme kortingen op populaire artikelen als speelgoed, elektronica en kleding'', zei Tracy Mullin van NRF.

Verkopen
De retailorganisatie verwacht niettemin een lichte omzetdaling in de feestdagenverkopen van 1 procent tot 437 miljard dollar. Vorig jaar gaven Amerikanen gemiddeld 372 dollar (plus 7,2 procent) uit aan Thanksgiving, maar deze cijfers konden niet voorkomen dat de bestedingen over het hele feestdagenseizoen met 3,4 procent daalden.

Iets optimistischer is de International Council of Shopping Centers (ICSC), die uitgaat van een lichte groei 1 tot 2 procent. ''Uitgaande van wat we tot nu toe zien in het kooppatroon van consumenten, verwachten we een sterk seizoen'', aldus econoom Michael Niemira. Vooral speciale promotieacties waren de afgelopen tijd goed voor stijgende omzetten, zei hij.

Philips
Ook voor elektronicaconcern Philips is het komende koopseizoen ''het moment van de waarheid''. Bedrijven als Philips zijn traditiegetrouw afhankelijk van de kooplust van consumenten in de laatste maanden van het jaar.

Philips produceert onder meer mp3-spelers, scheerapparaten en digitale fotolijstjes, geliefde cadeaus voor de feestdagen. Het bedrijf haalt een derde van zijn inkomsten uit de verkoop aan consumenten. Philips zag de verkoop in de afgelopen kwartalen fors inzakken door de economische recessie.

Koopjesjacht
Volgens de ICSC zal 26 procent van de Amerikaanse huishoudens vrijdag op koopjesjacht gaan. Western Union Money Transfer daarentegen voorziet dat 65 procent van de Amerikanen het winkelen op Black Friday dit jaar zal overslaan, omdat zij de overvolle winkels willen vermijden.

Volgens een peiling van dit bedrijf geeft 51 procent van de Amerikanen aan het liefst cash geld als cadeau te krijgen. Amerikanen spreken van Black Friday (zwarte vrijdag) omdat winkeliers dan winst maken en weer zwarte cijfers schrijven.