RIJSWIJK - Het importeren van dure benzineslurpende slagschepen zoals een Audi Q7 of een BMW 535 diesel van voor februari 2008 wordt vanaf volgend jaar een lucratieve bezigheid.

Volgens brancheorganisatie Autotelex, specialist in waardebepalingen van tweedehandsauto's, kan het voordeel onder het nieuwe belastingplan oplopen tot duizenden euro's.

In het belastingplan wordt vanaf januari volgend jaar de autobelasting BPM verder afgebouwd van 40 naar 27,4 procent en komt het ingewikkelde bonus/malussysteem van het energielabel te vervallen. In de plaats daarvan wordt de CO2-heffing (slurptax) verder uitgebouwd.

Import
Dit laatste geldt echter niet voor auto's van voor februari 2008, de datum dat de CO2-heffing in Nederland werd ingevoerd. ''Bij import van deze occasions hoeft de slurptax dan ook niet betaald te worden terwijl de BPM wél daalt van 40 naar 27,4 procent. Bovendien is het energielabel niet meer van belang'', stelt Henk Rijpstra, directeur van Autotelex.

Hij voorziet een flinke toename van de import van ''alles wat groot en vervuilend'' is, maar vooral van populaire auto's zoals een Audi A6, BMW 5-Serie en Volkswagen Golf.

''Dat zijn auto's die nu al met bosjes de grens over gaan. Die trend zal zich doorzetten'', aldus Rijpstra. Volgens hem bestaat 10 procent van het Nederlandse wagenpark uit geïmporteerde auto's via het grijze circuit.