DEN HAAG - Kleine nieuwe winkels zijn hot. De dynamiek in de detailhandel komt momenteel vooral van deze neringdoenden.

Nieuwe ondernemers die veelal niet uit de traditionele detailhandel komen, kijken op een andere manier naar inkoop en verkoop en het aantrekken van klanten. De nieuwkomers bieden vaak extra service, ze maken kopen tot een beleving, leren van hun klanten en maken ze tot hun vrienden.

Deze conclusies trekt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) in zijn dinsdag gepresenteerde jaarlijkse trendrapport.

Tegenhanger
In de slag om de consument maakt de traditionele zelfstandige ondernemer plaats voor de nieuwe, kleine speler, die zich richt op aanvullende producten of diensten, signaleert het rapport. Daarmee is een nieuwe trend van schaalverkleining begonnen, als tegenhanger van de schaalvergroting van de afgelopen jaren.

Grote winkelketens drukken zelfstandige winkeliers steeds meer uit het straatbeeld weg. Een beperkt aantal formules met grote winkels en een breed, scherp geprijsd assortiment betreedt de markt, waartegen de 'zelfstandige winkelier op de hoek' steeds moeilijker kan concurreren.

Levensmiddelen
Vooral in de levensmiddelensector is het aanbod van zelfstandige speciaalzaken fors uitgedund. ''Het winkelaanbod beperkt zich in de kleine kernen steeds vaker tot een supermarkt.''

''Wanneer je echter even de tijd neemt om de hoofdwinkelstraat te verlaten en rond te dwalen door de meer achtergelegen zijstraatjes, blijkt het straatbeeld divers en kleurrijk. Gesierd door namen als 'Aggiez', 'El Kantra', 'De Bonte Koe' of 'Metzonderjas', zijn hier winkels te vinden met originele en specifieke producten als biologische bloemen, Marokkaanse lifestyle, chocoladeartikelen of hippe retrokinderkleding'', aldus HBD.

''Deze kleine, nieuwe winkels zijn niet de trend, maar zetten de trend.''

Huisvestingskosten
De huisvestingskosten zijn lager dan op A-locaties en veelal beheert de eigenaar de zaak met hulp van familie of vrienden. Op internet zijn nog veel meer van dit soort kleine spelers te vinden.

''Dankzij de lagere schapkosten op internet kunnen aanbieders online een grotere variëteit aanbieden dan in de fysieke wereld.'' Steeds meer 'nieuwe' kleine ondernemers vinden een voldoende grote markt voor allerlei nicheproducten en diensten, concludeert de trendrapportage.

Voorbeelden
Het rapport brengt enkele aansprekende voorbeelden van de nieuwe winkels in beeld. Kitsch & Kunst in Rotterdam bijvoorbeeld, dat in een oude limonadefabriek een woonwinkel exploiteert. De collectie is niet 'design' maar juist 'stijlloos'.

''We doen zelf onze inkopen en zijn altijd op zoek naar originele spullen die niet overal te koop zijn. Trendgevoelig is de collectie niet. Elke klant past hier'', vertelt medeoprichter Hans Faassen.

Koffie
Of De Eenhoorn in Kampen, dat zich in een oude Kampense sigarenfabriek richt op 'anders genieten van koffie'. Als een ware 'koffiehunter' zoekt eigenaar Hans de Boer naar bijzondere koffie, die ter plekke kan worden geproefd en gekocht. Ook koffie per post is mogelijk.

Herensokken.nl laat op internet zien dat met een webshop voor sokken een niche te bedienen is. Een uitgebreide collectie kwaliteitssokken is bij deze webwinkel verkrijgbaar.