AMSTERDAM -  In de serie Topmanagers van NU deze week een gesprek met Kees-Jan Bus, CEO van Oxxio.

In samenwerking met ExecutiveIn, platform voor managers

Oxxio heeft zich in een korte tijd opgebokst in de energiemarkt tot een van de grootste spelers en investeert momenteel in een eigen energiecentrale.

Bus trof bij zijn komst een organisatie aan waar dringend veranderingen moesten plaatsvinden. Medewerkers waren relatief ontevreden en klanten liepen te snel weg. Hij vertelt hoe hij het bedrijf in amper een jaar drastisch heeft zien veranderen.

U bent in de afgelopen anderhalf jaar eindverantwoordelijk geweest voor een groot veranderingstraject binnen Oxxio. Kunt u daar iets meer over vertellen?
We zijn nu in een fase terechtgekomen waarin we ons, naast het werven van klanten, ook moeten richten op het behouden en tevreden houden van klanten. Gedreven door nog wat groeiuitdagingen waren er problemen op het gebied van algemene bedrijfsvoering en financiën. Ik ben gekomen met een positioneringvraagstuk. Zijn we nu de grootste van de kleinste bedrijven of de kleinste van de grote jongens? Al snel werd duidelijk dat we dat laatste zijn. Dat moeten we nu dus ook gaan uitdragen.

Veranderingstrajecten zoals deze kunnen lastig zijn met medewerkers die niet mee willen in de veranderingen. Hoe heeft u dit ervaren?
De grootste uitdaging is de mensen duidelijk maken dat je het anders wil gaan doen, ze erbij te betrekken en aangeven dat het je menens is. We hebben onze gebieden van aanpak gecategoriseerd naar 5 hoofdgebieden met een hanteerbaar veranderplan en dat breng je over aan de mensen. In een periode van twee weken hebben we in sessies van 15 mensen iedereen erbij betrokken. Ze hebben feedback kunnen geven, vragen kunnen stellen en ze kregen terugkoppeling.

Wat zijn de uiteindelijke resultaten van de verandering?
Wij hebben een trend doorbroken. Wij hebben enorm geïnvesteerd in wervingscampagnes. We groeien netto behoorlijk. Het opzegpercentage is nog steeds een uitdaging maar het krabbelt gestaag naar beneden. En onze klanttevredenheid is het afgelopen jaar enorm gestegen.

De energiemarkt lijkt steeds groter te worden, zo is Essent bijvoorbeeld onderdeel van een grote Duitse energieleverancier.
Er is eigenlijk geen sprake meer van een Nederlandse energiemarkt. Er zijn nog wel mensen die dat proberen te bewerkstelligen, zij zeggen: "wij mogen de Nederlandse energiemarkt niet vervreemden." Maar de energiemarkt en de spelers zijn te groot om nog te spreken over een nationale markt. We hebben nu te maken met een Europese markt.

Wat zijn de toekomstplannen van Oxxio?
Allereerst zullen we verder moeten doorontwikkelen op productiecapaciteit. Dan zie ik Oxxio over een aantal jaren als een verticaal geïntegreerd energiebedrijf met een gevestigde positie in de Nederlandse markt, die zich maatschappelijk bezighoudt met ontwikkeling van duurzame initiatieven die ook commercieel haalbaar zijn.

Momenteel wordt onze eerste energiecentrale gebouwd in Rotterdam. Deze is in 2010 operationeel. Daarna zijn wij veel minder afhankelijk van derden en kunnen wij onze klanten voorzien van onze eigen stroom.

Bekijk de eerdere afleveringen van Topmanagers van NU