AMSTERDAM - De ingrediënten voor 'pommes de mobile' zijn een computer en een snelle internetverbinding, voor de 'wiki à la beure' zijn een interne wiki, een handvol tijd en een snufje beloning nodig.

"Mensen willen weten wat ze precies moeten doen om het nieuwe werken mogelijk te maken, dus het leek ons leuk een soort kookboek te vervaardigen", zegt Roland Hameeteman, een van de auteurs van het deze week uitgekomen 'Klein receptenboek voor het nieuwe werken'.

Het boek opent met de drie belangrijkste recepten: Wie ben ik?, pittige visieschotel en missie- en waardetaart. "Zonder bedrijfsmissie kun je geen keuzes maken", aldus Hameeteman. De eerste twee zijn dan ook basisrecepten, die ten grondslag liggen aan de overige 47.

Onvermijdelijk
Het nieuwe werken, of work21 zoals Hameeteman het liever noemt, is onvermijdelijk. "Het is een kwestie van gewoon naar buiten kijken", vindt de auteur. "Mensen staan anders in het leven, zitten steeds meer op internet, willen zichzelf kunnen zijn. Als ze dan vervolgens hun eigen organisatie binnenlopen, willen ze daar dingen op dezelfde manier kunnen doen."

Waar de consument niet overtuigd hoeft te worden van de voordelen van het nieuwe werken, zijn ondernemingen nog niet allemaal even enthousiast. "Dat komt omdat het haaks staat op wat we in de 20ste eeuw vonden", stelt Hameeteman. "Een tijd waarin controleren centraal stond. Bedrijven kunnen maar moeilijk met de term 'verrassing' omgaan."

Blauw en geel
De auteur, die in het dagelijks leven met zijn bedrijf e-office ondernemingen voorziet van een digitale werkomgeving, onderscheidt binnen organisaties een blauw deel en een geel deel. "Blauw heeft te maken met controle, dit is het 20ste-eeuwse deel van de onderneming. Blauw is in managementtermen de kleur van structuur. Geel is gekoppeld aan het deel uit de 21ste eeuw, dit staat voor de kracht die in mensen zit, voor het openstaan voor veranderingen, uitdagingen en creativiteit."

Idealiter combineert een organisatie die twee delen. "Er is een stuk nodig voor de productie, het blauwe deel, en een stuk voor de ideeën, het gele deel", meent Hameeteman.

Clubgebouw
"Het kantoor van de toekomst vormt bijna een soort clubgebouw, waarin mensen elkaar tegenkomen, samenwerken en klanten uitnodigen. Maar het is natuurlijk niet zo vrijblijvend als het klinkt. Bedrijven moeten wel leveren en medewerkers zullen afgerekend worden op het eindresultaat."

Organisaties kunnen voor het nieuwe werken bijvoorbeeld gebruikmaken van chatprogramma's volgens het recept 'kletskoeken', individueel belonen zoals omschreven in het recept 'chocolademunten' en beperking van het gebruik van mail, aldus het recept voor 'tapas cc'.

Ondernemingen die met succes work21 toepassen, zullen misschien zin krijgen in recept 49; de champagnetaart. 'Vier je successen', vormt het toetje van het boek. Ingrediënten: een vijfjarenplan, de juiste houding en taart, champagne en slingers.

'Klein receptenboek voor het nieuwe werken' van Roland Hameeteman, Ben Kuiken en Gonny Vink verscheen half november bij uitgeverij Haystack.

Zie ook: dossier zakenboek