DEN HAAG - Meer dan de helft van alle Nederlanders kiest door de kredietcrisis voor goedkoper eten. Dat toont een consumentenonderzoek aan onder negenhonderd mensen in opdracht van het Voedingscentrum.

Ruim een kwart van de ondervraagden zegt minder te besteden te hebben, sinds de crisis is losgebarsten.

Van de negenhonderd ondervraagden geeft ruim 60 procent aan vaker aanbiedingen te kopen in de supermarkt en ruim 50 procent pakt vaker dan normaal het huismerk en andere goedkopere merken. ''Dit geldt vooral voor mensen die aangeven dat ze minder te besteden hebben'', aldus de onderzoekers.

Blikgroente
Nederlanders kiezen bovendien vaker voor andere producten. Kant-en-klaarmaaltijden vinden minder gretig aftrek, terwijl goedkopere vleessoorten juist meer gekocht worden. Ook kiezen mensen eerder voor groente in blik of pot.

Fastfoodrestaurants, snackbars en afhaalmaaltijden zijn sinds de financiële crisis minder in trek.