AMSTERDAM - Volgens de Consumentenbond is de klachtenafhandeling van 'Apple Premium Resellers', onafhankelijke winkels die Apple-producten verkopen, abominabel slecht. Dit is in strijd met het consumentenrecht.

"De Consumentenbond heeft Apple hierop aangesproken, maar het bedrijf geeft niet thuis", schrijft de bond. De afgelopen jaren zegt de Consumentenbond veel meldingen te hebben ontvangen van leden die met een defecte Apple-computer teruggingen naar de winkelier waarna de problemen 'niet adequaat' werden opgelost.

Kapot
De bond haalt als voorbeeld een grafische kaart aan die 'al na twee jaar kapot ging'. "In de winkel kreeg de klant te horen dat hij de reparatie van 1100 euro zelf moet betalen, omdat de fabrieksgarantie is verlopen. Indien hij daar niet mee akkoord gaat, krijgt hij de computer ongerepareerd terug én komen de onderzoekskosten voor zijn rekening", aldus de bond.

Dat zou in strijd zijn met het consumentenrecht omdat een verkoper verantwoordelijk is voor een product dat niet deugt. De Apple-verkoper mag daarom die verantwoordelijkheid niet afschuiven op een fabrikant of importeur, vindt de bond. Ook wijzen op de fabrieksgarantie mag niet.

Prijzig
"Als een prijzig en relatief nieuw product kapot gaat buiten de schuld van de consument, dient de winkelier te zorgen voor kosteloze reparatie of vervanging. Ook als het product al wat ouder is, kan het redelijk zijn dat de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten voor zijn rekening neemt. Is reparatie of vervanging onmogelijk of niet te vergen van de winkelier, dan heeft de consument recht op ontbinding van de overeenkomst en krijgt (een deel van) zijn geld terug."

De Consumentenbond heeft een pagina ingericht voor consumenten die vergelijkbare klachten hebben. Apple was niet direct bereikbaar voor commentaar.