Boskalis en Smit in vogelvlucht

AMSTERDAM - Boskalis en baggeraar Smit worden een bedrijf. Beide bedrijven in vogelvlucht.

Boskalis: lokale baggeraar werd wereldtopper
Begonnen als lokale Sliedrechtse baggeraar bijna honderd jaar geleden, is Boskalis inmiddels wereldwijd actief. Met de overname van de vloot van Smit wil het bedrijf uit Papendrecht definitief zijn naam als maritiem dienstverlener van wereldformaat vestigen.

Koninklijke Boskalis Westminster houdt zich bezig met de aanleg en het onderhoud van havens en vaarwegen, het creëren van land in water en het beschermen van kusten en oevers. Momenteel krimpt de baggermarkt, maar daardoor wordt het bedrijf uit Papendrecht naar eigen zeggen minder hard geraakt dan concurrenten. Het bedrijf heeft ook veel ander werk, zoals de aanleg van gaspijpleidingen.

Boskalis werd begin vorige eeuw opgericht door een aantal families in Sliedrecht, de "bakermat van de Nederlandse baggerindustrie". Na de Eerste Wereldoorlog werkte het bedrijf mee aan de strijd tegen de zee in de Zuiderzeewerken.

Vanaf de jaren dertig raakte Boskalis via de oprichting van Westminster Dredging Company in het Verenigd Koninkrijk betrokken bij grote landaanwinningsprojecten in West-Afrika. Ook werkten de bedrijven aan projecten in Australië, Canada, het Midden-Oosten en andere plekken op de wereld.

Na de watersnoodramp in 1953 ging het bedrijf aan de slag met de Deltawerken, waaronder de enorme stormvloedkering in de Oosterschelde. Boskalis ontwikkelde complexe technieken, waarnaar de vraag wereldwijd toenam.

Tegen het einde van de vorige eeuw begaf Boskalis zich steeds vaker op het overnamepad om de marktpositie wereldwijd te verstevigen. Het bod van 1,35 miljard euro op Smit Internationale is daarvan het laatste voorbeeld. Inmiddels telt Boskalis ongeveer 10.000 werknemers. Na een overname van Smit komen daar nog eens 3600 bij.

Boskalis wordt sinds 2006 geleid door Peter Berdowski (1957). Het concern boekte in de eerste helft van dit jaar een winst van dik 102 miljoen euro, bij een omzet van bijna 989 miljoen euro. Boskalis beschikt wereldwijd over een vloot van meer dan driehonderd schepen.

Smit Internationale begon met stoomboot
Smit Internationale is al ruim anderhalve eeuw een van de parels van het Rotterdamse havengebied. De maritiem dienstverlener, die wereldwijd actief is, verwees in september 2008 een bod van Boskalis naar de prullenbak. Maar de onderneming ziet een overname door de Papendrechtse baggeraar nu toch wel zitten.

Bij Smit werken bijna 3600 werknemers. In 2008 werd er een omzet behaald van 704 miljoen euro. In de eerste negen maanden van dit jaar behaalde het concern een winst van dik 75 miljoen euro.

De geschiedenis van Smit Internationale gaat terug tot 1842, toen de 65-jarige Fop Smit begon schepen veilig de haven van Rotterdam in te loodsen. Hij begon met een stoomboot, de Kinderdijk, en bouwde zijn diensten in de loop der jaren uit met een aantal sleepboten.

Aan het einde van de negentiende eeuw bouwde het bedrijf een zeewaardige sleper en met het slepen van een baggeraar van Rotterdam naar Spanje werd de stap naar zee gezet. In het begin van de twintigste eeuw volgde een periode van zware concurrentie met een andere sleepdienst in Rotterdam, de Internationale Sleepdienst, en de bedrijven besloten in 1923 te fuseren tot L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst.

Het gefuseerde bedrijf had inmiddels veel maritieme kennis en ging zich ook richten op berging. Halverwege de twintigste eeuw zette het bedrijf zich internationaal op de kaart met het verwijderen van ruim veertig scheepswrakken uit het Suezkanaal. Bekende klussen waren de berging van de Herald of Free Enterprise (1987) en de Russische onderzeeër Koersk (2000).

Smit Internationale richt zich met zijn diensten vooral op de scheepvaart, producenten van vloeibaar gas en olie, verzekeraars en regeringen. Vandaag de dag wordt het bedrijf geleid door topman Ben Vree (1954).

Boskalis hield vol, bouwde zijn belang in Smit uit naar 25 procent, en bracht donderdag opnieuw een bod uit, van 1,35 miljard euro. Vree raakte overtuigd. "Onze gesprekken en gedeelde visie hebben mij enthousiast gemaakt voor deze fusie."

Tip de redactie