AMSTERDAM - Winkeldieven en fraudeurs kosten de Nederlandse detailhandel, mede door de recessie, steeds meer geld. Dat bericht de Amerikaanse beveiliger Checkpoint dinsdag op basis van een wereldwijd onderzoek.

In het jaar tot juli ging er in Nederland 1,2 miljard euro verloren door 'derving', het verlies dat de detailhandel lijdt als gevolg van diefstal door klanten, diefstal door personeel, verlies door interne fouten en fraude door leveranciers.

Dat bedrag staat gelijk aan 1,26 procent van de totale omzet in de detailhandel. Oostenrijk scoort Europees gezien met 1 procent het beste, terwijl Turkse winkels 1,7 procent van hun omzet zagen verdwijnen.

Spullen
In Nederland nam vergeleken met het jaar daarvoor het aandeel van winkeldiefstal met 2,4 procent toe, naar 580 miljoen euro aan gestolen spullen. Oneerlijke medewerkers kostten de detailhandel 360 miljoen euro.

Fouten in de bedrijfsvoering kosten Nederlandse winkels verder 200 miljoen euro. Het verlies door stelende leveranciers bedroeg 7 miljoen euro. De winkeliers spendeerden gezamenlijk 350 miljoen euro aan diefstalpreventie.

Het verlies door fraude en diefstal in de Europese detailhandel stijgt sinds 2007, na jaren van afname. Kledingwinkels lijden daar het meeste onder, met 1,85 procent gederfde omzet.

Boeken
Ook boeken- en delicatessenwinkels zijn een geliefd doelwit van kwaadwillenden. De meest gestolen producten in Europa zijn alcoholische dranken, schoonheids- en huidverzorgingsproducten en dameskleding.

Een stelende klant pikt in Europa gemiddeld voor 94 euro aan spullen. Het bedrag per frauderend personeelslid is met 1858 euro velen malen hoger.

Omzet
Er gaat wereldwijd jaarlijks voor 115 miljard dollar verloren door derving. Dat komt neer op 1,4 procent van de totale omzet en een stijging van 10 miljard dollar ten opzichte van vorig jaar, berekende Checkpoint.

In de VS, waar de recessie hard toesloeg, ging er ruim 8 procent meer kapitaal verloren, grotendeels veroorzaakt door een toename in winkeldiefstal.