AFM wil meer controle op producten

AMSTERDAM - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil meer wettelijke bevoegdheden om de ontwikkeling van financiële producten van banken en verzekeraars te kunnen controleren.

Dat zegt AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren in een interview met Het Financieele Dagblad (FD) dat dinsdag is gepubliceerd.

Kockelkoren pleit voor meer toezicht omdat hij meent dat financiële instellingen consumenten nog te vaak ''knollen voor citroenen verkopen''. Ondanks het afgenomen vertrouwen van consumenten in de financiële instellingen, maken de instellingen volgens Kockelkoren nog steeds gebruik van de onwetendheid van klanten.

Zoekende
De AFM-bestuurder ziet onvoldoende cultuuromslag bij banken en verzekeraars. ''Ik heb het idee dat ze nog zoekende zijn. Er is nog te weinig besef wat het inhoudt om de klant centraal te stellen'', aldus Kockelkoren in het FD.

Volgens Kockelkoren realiseren klanten zich vandaag de dag veel beter dat het hypotheekadvies van een bank niet altijd in het klantbelang is. Zo zijn er op grote schaal beleggingsverzekeringen verkocht, vooral in het belang van de bank. Verder hebben banken geregeld mensen opgezadeld met de hoge schulden. Zo bestaat de tophypotheek nog steeds.

Verder communiceren de banken nog altijd niet goed genoeg naar hun klanten. Kockelkoren: ''Zo lijken variabele hypotheekrentes soms willekeurig te bewegen. Er is ook gedoe rondom simpele producten als spaarrekeningen. Te veel banken proberen klanten te winnen met lokkertjes en kleine lettertjes.''

Onduidelijk
Kockelkoren vindt dat ook verzekeraars vaak onduidelijk zijn. Hij wijst erop dat pensioencontracten vaak niet begrepen worden. In de kleine lettertjes staat dat bepaalde veel voorkomende arbeidsongeschiktheidsvoorvallen uitgesloten zijn, of dat pas achteraf blijkt dat een groot deel van de premie op een polis opgaat aan provisie voor de distributeur.

Volgens Kockelkoren is een van de problemen dat bij te veel financiële ondernemingen winst de maatstaf is voor succes. Er wordt te veel gestuurd op het behalen van veel omzet. Een goede advisering van klanten is eerder een randvoorwaarde dan een doelstelling, aldus de bestuurder.

De AFM pleit dan ook voor een cultuuromslag bij financiële instellingen, waarbij er minder op omzet wordt gestuurd en meer op een gedegen advies.

Tip de redactie