Schiphol zet rem op investeringen

DEN HAAG - Luchthaven Schiphol schroeft de investeringen voor de periode 2009 tot 2014 over de hele linie terug van 2,6 miljard euro tot 1,6 miljard euro.

Alleen investeringen die strikt noodzakelijk zijn, zullen nog uitgevoerd worden. Dat staat in een brief die Verkeersminister Camiel Eurlings maandag naar de Kamer heeft gestuurd.

Zo schuift Schiphol onder andere de uitbreiding van het terminalgebouw op de lange baan. Die bezuiniging vormt de bulk van de 1 miljard euro. De terminalcapaciteit zou flink uitgebreid worden aan de zuidzijde, met bijbehorende bagagefaciliteiten.

De expansie wordt ''op grond van de huidige marktverwachting in principe uitgesteld tot na 2014'', schrijft Eurlings. Het kabinet stelde Schiphol bij het schrappen van de vliegtaks als voorwaarde dat het bedrijf zelf flink in de kosten moest snijden.

Bagage
Een investering van 800 miljoen euro in de uitbreiding van het huidige bagageafhandelingssysteem is de enige forse investering die wel doorgaat. Daarmee is Schiphol al halverwege.

De nationale luchthaven maakte eerder al bekend dat de luchthaventarieven komend jaar niet verhoogd worden. Daardoor zullen de inkomsten volgend jaar volgens huidige schattingen ongeveer 56 miljoen euro lager zijn. De al aangekondigde reorganisatie, waarbij het personeelsbestand met 25 procent wordt teruggebracht, kost de luchthaven ongeveer 50 miljoen euro.

Kostenniveau
Op dit moment neemt de luchthaven een vijfde positie in voor wat betreft het kostenniveau. Dat blijkt uit een recent onderzoek naar de kosten van de grotere Europese luchthavens, dat Eurlings in zijn brief aanhaalt.

Vorig jaar zomer was Schiphol nog de op een na duurste luchthaven na Londen Heathrow. De positieverbetering van Schiphol is voornamelijk te danken aan het schrappen van de vliegtaks en deels aan het bevriezen van de luchthaventarieven. Nu zijn Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en Londen Gatwick duurder dan Schiphol.

Tip de redactie