ROTTERDAM - De internetwinkel van V&D moet het grootste warenhuis van de keten worden.

Die ambitie sprak topman Mark McKeon vrijdag uit tijdens een presentatie in de recent omgebouwde en vernieuwde vestiging in Rotterdam, zonder daarbij concrete financiële doelstellingen openbaar te maken.

Volgens McKeon is onlinewinkelen de toekomst. "Dit is de grootste verandering in de manier van winkelen die ik in mijn leven zal meemaken", aldus de topman die denkt dat de onlinewinkel van V&D op termijn de potentie heeft om een jaaromzet van 100 miljoen euro te behalen. Hoe hoog die omzet nu is, liet McKeon in het midden.

Bezoekers
De internetwinkel van V&D gaat volgens de Brit de grootste vestiging van V&D worden. "Het is alleen een kwestie van wanneer." Trok de website vorig jaar 100.000 bezoekers per maand, dat aantal is gestegen tot 250.000 per week.

McKeon erkent dat er een vorm van kannibalisme kan optreden tussen de onlinewinkel en de vestigingen in de verschillende steden. "Maar ik kannibaliseer liever mezelf dan dat ik consumenten verlies die online elders hun inkopen doen."

'Rebranding'
V&D is sinds drie jaar bezig met het vernieuwen van de winkels om de tegenvallende resultaten een halt toe te roepen. Het tempo van de 'rebranding' wordt versneld, zodat alle 62 filialen in Nederland voor het einde van de lente in 2010 in een nieuw jasje gestoken zijn.

McKeon bestempelt de veranderingen als succesvol. "We zien dat de vernieuwde winkels 6 procent betere resultaten behalen." De topman is dus optimistisch over de groeikansen hoewel hij voor 2009 geen omzetgroei verwacht.

Begin oktober maakte moederbedrijf Maxeda, waar ook de winkelketens Bijenkorf en Praxis onder vallen, bekend een omzet van 1,56 miljard euro in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar te hebben behaald. Het bedrijfsresultaat daalde met 3,7 procent tot 100 miljoen euro. De modezaken van Maxeda waren goed voor inkomsten van 808 miljoen euro. Het concern zei te verwachten geen verandering van de moeilijke marktomstandigheden in de tweede helft van het jaar te verwachten.

Expansie
Expansieplannen voor vestigingen in kleinere steden van 50.000 tot 1000.000 inwoners zijn vooruitgeschoven, maar staan volgens topman Mark McKeon niet in de ijskast. "We zijn nu bezig met het voorbereidende werk om straks de winkels daadwerkelijk te kunnen openen." In welke steden V&D op dit moment concreet panden bekijkt, wil de topman niet bekend maken.

Horecaketen La Place, goed voor 19 procent van de omzet bij V&D, groeit onverminderd door. La Place is een belangrijke aanjager van het bedrijfsresultaat van de warenhuisketen. Met een nieuwe Èxpress'-formule biedt La Place de mogelijkheid versgemaakte maaltijden mee naar huis te nemen. McKeon denkt dat dit een duidelijk gat in de markt is. Dit jaar wordt er in drie vestigingen (Rotterdam, Amsterdam en Den Haag) geexperimenteerd, maar in 2010 volgen meerdere vestigingen.

La Place heeft nu in Nederland 120 vestigingen. McKeon acht een verdubbeling van het aantal vestigingen van de horecaketen in de nabije toekomst mogelijk.