Jargon, heeft u er al genoeg van?

We gebruiken het allemaal wel eens, maar verafschuwen het tegelijk: managementjargon. Willen we populair doen of willen we er echt iets mee zeggen?

Door Luc Molenaar | ASI Consulting

'Outside the box'-denken door ons product out of the box aan te bieden voor een win- winsituatie waarmee je boven het maaiveld uitsteekt en daarmee ook nog voor de klant een helikopterview creëert en waarmee hij helemaal aligned is met de business. Wat zegt u?

Als je er jaren inzit, merk je het niet eens meer. Sterker nog, je maakt jezelf er zo nu en dan ook schuldig aan: het bezigen van cliché geworden managementterminologie. De termen die eigenlijk weinig zeggen, maar vooral erg belangrijk klinken. Het is bijzonder interessant te zien dat professionals op een bepaald niveau dergelijke woorden veelvuldig in de mond nemen en soms zelfs nieuwe verwante termen en uitdrukkingen erbij verzinnen.

Zeilen?
Net alsof er een soort eigen taal wordt gemaakt en gesproken. Zo hoorde ik bijvoorbeeld laatst iemand iets roepen als 'we moeten alle zeilen bijzetten maar niet een bridge too far raken'. Hmmm, zeilen over een brug?

Het werkt aanstekelijk. Op de een of andere manier lijkt het alsof we ons door het gebruik van dergelijke zinnen belangrijker voelen. Of we menen meer serieus genomen te worden. Want waarom zouden we er anders zoveel gebruik van maken, nietwaar? En net als een echte taal evolueert het. Zelfs binnen bedrijfsmuren. Zo ontstaat vaak een bedrijfsspecifiek jargon.

Het is dan ook niet vreemd dat u bij het in dienst treden bij bijvoorbeeld een grote multinational een mooi zakboekje krijgt met alle gebezigde managementtermen (en bijbehorende afkortingen). Dat u het maar weet en mee kunt praten. Of in elk geval snapt wat er bedoeld wordt. Voor inspiratie, kijk eens op Vaagtaal.nl

Duidelijker
Maar is het niet zo dat dergelijk jargon ooit is geïntroduceerd om de zaken duidelijker te maken? Waar gaat het dan mis? Een mooi voorbeeld is 'outside the box denken'. Deze term is ooit als krachtterm geïntroduceerd om het innovatieve (buiten de gebaande paden) denken weer te geven. Heel mooi, maar ineens verandert het in 'out of the box' denken, en dat is toch iets wezenlijk anders.

En het is soms verbazingwekkend hoe gerenommeerde bedrijven deze begrippen op groots aangeplakte advertenties door elkaar halen. Maar nog verrassender is
het dat wij daar eigenlijk niet eens op reageren. We weten blijkbaar niet echt wat er bedoeld wordt. Maar het klinkt wel stoer!

Vage kreten
De kernvaag hier is natuurlijk: missen we de aansluiting met onze klanten en (nieuwe) medewerkers niet als we dergelijke vage kreten blijven roepen? Kan het niet wat duidelijker en misschien simpeler? We zijn toch gewend (en trots) op onze cultuur van directheid? Waarom dan niet exact zeggen wat we bedoelen? Bellen met een 'relationship manager' of task forces opzetten? Bilats plannen? En waarom moeten we nu ineens allemaal 'ons ding gaan doen'?

Flauwekul! Onderzoek heeft uitgewezen (Nigel Lynn) dat nieuwe medewerkers sterk afknappen op organisaties waar veel dergelijk jargon wordt gesproken. Zeker de komende generatie zal zich hier erg tegen afzetten. Ook klanten die in gesprekken of offertes dergelijk jargon tegenkomen, zijn snel geneigd een andere leverancier te zoeken die de zaken wel duidelijk kan weergeven. Het is dus tijd voor verandering.

Intussen blader ik door mijn agenda en zie dat ik morgen een 1-op-1 gesprek heb staan om daarna te 'bomen over innovatieve veranderingen'. Tja…het is zoals de Amerikanen vaak zeggen: 'Can you think outside the box in a shoe store?'

Luc Molenaar is Partner bij ASI Consulting

Tip de redactie