Chrysler zal binnenkort niet meer hetzelfde zijn. Met een ondernemingsplan met twee pijlers wil Fiat het roer de komende jaren resoluut omgooien.

Op korte termijn kunnen we natuurlijk geen wereldschokkende veranderingen verwachten. Chrysler zal vooral gaan rebadgen, dus Fiat-modellen onder de vlag van de eigen merken aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan de Fiat 500.

Als de partijen langer aan elkaar gewend zijn, wordt het echt interessant. Chrysler en Fiat gaan namelijk flink wat techniek delen. Uiteraard motortechniek, maar ook Fiats nieuw te introduceren transmissie met dubbele koppeling komt in de toekomstige Chryslers te liggen. Bij Chrysler debuteert deze automaat eind 2010 in een D-segment auto. Fiat gaat in de toekomst voor de viercilinders en diesels zorgen, Chrysler is er voor de zes- en achtcilinders. Of er ook diesels in de Amerikaanse modellen komen te liggen, is nog niet bekend.

Om kosten te besparen, gaan Fiat en Chrysler ook de nodige platforms delen. In 2014 is dat aantal gemeenschappelijke platforms gegroeid tot drie. Het gaat allereerst om twee platforms voor het A- en B-segment, dus die van de Panda, 500 en Punto Evo. Het derde is een platform voor het C-/D-segment, dus dat van de Fiat Bravo, Lancia Delta en de toekomstige Alfa Romeo Milano. Plannen voor een groot platform voor een Alfa Romeo 169 en een Chrysler 300C-opvolger zijn er dus niet, want die auto’s vallen in een hoger segment.

De nieuwe Chrysler-groep producten worden ook lichter. Zo gaat de opvolger van de Jeep Liberty (een compacte SUV) ongeveer 300 kilogram minder wegen. Over Jeep gesproken: vanaf 2013 staan alle modellen van dit merk op een Fiat-platform. In 2012 vervangt een C-segment crossover de Patriot en de Compass. In 2013 voegt Jeep nog een B-segment SUV aan de line-up toe. In 2014 moeten er met dit gamma 800.000 Jeeps verkocht worden; vorig jaar bleef de teller op 497.000 stuks steken.

Dan Dodge. Eind volgend jaar trapt een zevenzits cross-over af. Bovendien komen er updates voor de Avenger, Challenger, Charger en Caravan. Dodge moet een merk voor alle soorten klanten worden en niet meer focussen op de ’stoere man’, vindt de directie. In 2013 komt Dodge met auto’s in het B- en in het C-segment en een vervanger voor de Avenger. In 2012 is het einde verhaal voor de Viper, maar de liefhebbers kunnen zich verheugen op de komst van een nog naamloze nieuwe sportcoupé. Details zijn er niet, maar zo bruut als de Viper wordt-ie zeer waarschijnlijk niet.

In 2014 gaat de ontwikkeling van een nieuw model flink sneller: 16 maanden moet genoeg zijn, vijf minder dan nu het geval is. Dit zorgt voor aanzienlijke kostenbesparing. In de toekomst delen Chrysler en Fiat tweederde van hun toeleveranciers.