AMSTERDAM - Aan een proef met betalen via mobiele telefoons in Rotterdam komt een einde. Payter stort betaaltegoeden terug naar gebruikers. Hun spaarpunten vervallen echter.

De proef met 1400 gebruikers en ruim 100 acceptanten in Rotterdam stopt per 1 december 2009. Gebruikers mogen de door Payter beschikbaar gestelde mobiele telefoon houden. De apparatuur die Payter aan winkeliers heeft gegeven wordt ontkoppeld en opgehaald.

Het aan het betaalsysteem gekoppelde spaarprogramma Tsjings stopt ook. De door de deelnemers gespaarde punten komen te vervallen, in plaats daarvan maakt Payter 2500 euro over naar een goed doel.

Uitbouwen
Het bedrijf meldt teleurgesteld dat er "onvoldoende schaal" is om de huidige diensten verder uit te bouwen.

"Het uitrollen van de dienst op grote schaal, is een belangrijke voorwaarde voor succes. Payter gaat nieuwe samenwerkingsverbanden met gerenommeerde partijen aan om dit te bewerkstelligen. Deze zijn volop in ontwikkeling, maar kunnen op korte termijn niet de benodigde schaalgrootte bieden. Dit heeft er toe geleid dat wij de beslissing hebben genomen om de dienstverlening in Rotterdam te stoppen."

Near Field Communication
Payter begon in 2007 een betaalproef met mobiele telefoons met Near Field Communication (NFC)-chips. Deelnemers kregen de mobiele telefoons van Payter die ze konden opwaarderen met betaaltegoed. Diverse winkels en parkeergarage Q-Park op het Beursplein werden uitgerust met apparatuur om de nfc-betalingen mogelijk te maken.

Lang niet alle winkeliers waren dolenthousiast, en dus bleef het aantal betaalplekken beperkt tot ruim 100, tot frustratie van Payter. Om het aantal gebruikers te vergroten werd ook een tussenoplossing bedacht: een sticker met NFC-chip voor op mobieltjes.

In de koelkast
Mobiel betalen wordt al jaren een grootse toekomst toegedicht, maar het wil vooralsnog niet van de grond komen. Zolang er nog geen eenduidige standaard is kijken veel winkeliers de kat uit de boom.

Ook rivaal Rabo Mobiel schroefde zijn ambities afgelopen april drastisch terug en schrapte banen.