DONGEN - De supermarkten in Nederland hebben in oktober de omzetgroei zien afzwakken tot 1,4 procent.

Dit is het laagste groeitempo dit jaar. Volgens marktonderzoeker GfK werd de omzet gedrukt door de lage inflatie. Ook moesten supermarkten klanten met meer aanbiedingen naar hun winkels lokken.

De omzet kwam vorige maand uit op 2,95 miljard euro tegen 2,9 miljard euro een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers die GfK woensdag publiceerde. In de eerste tien maanden van dit jaar is de omzetgroei uitgekomen op 3,9 procent.

Kerst
De supermarkten verwachten de laatste drie weken van het jaar nog een flinke slag te slaan. Ze profiteren van de Nederlandse huishoudens die liever thuis kerst vieren in plaats van in het restaurant of op de wintersport. De supermarktomzet zal met 3 procent stijgen en uitkomen op 1,93 miljard euro tegen 1,88 miljard in de laatste drie weken vorig jaar.

De winkels verwachten dat de een na laatste verkoopdag (23 december) het drukst gaat worden. Want veel huishoudens durven het risico niet aan om op de laatste dag mis te grijpen.

Vooral traditionele kerstproducten zoals wild, kerstbrood, ijstaarten, toastjes en garnalen zullen veel over de toonbank gaan. In de top vijftien van meest verkochte producten staan dit jaar ook kaarsen en gloeilampen en diepvriesbakkerijproducten.