UTRECHT - De horeca heeft nog steeds flink te lijden van de economische crisis. De sector zag de omzet in het belangrijke derde kwartaal, het hoogseizoen, met gemiddeld 3,7 procent dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De cijfers werden dinsdag bekendgemaakt tijdens het jaarcongres van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland in Utrecht.

Vier op de tien horecabedrijven meldden in het derde kwartaal een omzetdaling en een kwart een omzetstijging. In de restaurantsector was het aantal bedrijven met een omzetdaling het grootst (50 procent). De bedrijven zagen niet alleen het aantal gasten afnemen, ook de gemiddelde besteding en het aantal bezoeken van vaste klanten daalden.

Restaurants
Bij de restaurants was de gemiddelde omzetdaling met 6 procent het grootst. De omzet in de drankensector daalde met 3,7 procent en bij de hotels met 3,4 procent. De omzetdaling is wel kleiner dan in het tweede kwartaal. Alleen bedrijven in de fastservicesector zagen een kleine omzetstijging van 0,3 procent.

Voor het vierde kwartaal zijn de bedrijven iets optimistischer. Dan verwachten nog drie op de tien horecabedrijven een omzetdaling ten opzichte van vorig jaar, terwijl 23 procent rekent op een omzetstijging.

Prognose
De prognose voor het laatste kwartaal is een gemiddelde daling van de omzet van 1,1 procent. Hierbij verwacht de hotelsector de grootste daling van 3,1 procent. Restaurants rekenen echter op een herstel met een nog gemiddeld kleine omzetdaling van 0,6 procent.

De brancheorganisatie concludeert dat de trend van neergaande omzetcijfers ''zich voorzichtig stabiliseert''. Regionaal blijven er wel grote verschillen in de bedrijfsresultaten. De omzetdaling is het sterkst in de grote steden (6,5 procent) en in het noorden van het land (6,3 procent).

Kansen
''De branche zit nog steeds in zwaar weer vanwege de economische situatie, maar stil blijven zitten is geen optie'', aldus directeur Lodewijk van der Grinten.

KHN-voorzitter Hajé de Jager zag ook kansen voor de horeca. ''Mensen zoeken in deze tijden saamhorigheid. De horeca kan daarop inspelen door meer samen te werken met bijvoorbeeld verenigingen. Denk daarbij aan schaakcafés, leescafés en andere verbanden.'' De horeca kan op die manier zelfs ''de kerk van de 21e eeuw'' worden, meende De Jager.

Volgens de brancheorganisatie moet de horeca ook meer doen om drankmisbruik onder jongeren in te dammen. Een mogelijkheid zou zijn om het happy hour af te schaffen, suggereerde de voorzitter.