De strijd tussen de seksen blijft een intrigerend thema. We zijn nog lang niet af van de vraag wie er nou eigenlijk beter beleggen – mannen of vrouwen.

Door Janneke Willemse I Belegger.nl

Afgelopen week stond het thema mannen versus vrouwen in de belangstelling door de aankondiging van KPN-topman Ad Scheepbouwer dat hij meer vrouwen in de top wil. Enkele jaren geleden riepen topmannen in een advertentie op tot meer vrouwen in managementfuncties. Die oproep leidde niet tot een toestroom van vrouwelijke managers, omdat bedrijven bij navraag zeiden ‘geen geschikte (vrouwelijke) kandidaten’ te kunnen vinden. Om te laten zien dat het deze keer menens is, mogen op bepaalde KPN-vacatures alleen vrouwen solliciteren.

Quotum
De aankondiging van Scheepbouwer kwam in dezelfde periode dat de Tweede Kamer zich richtte op het aanpakken van het old boys network en de glazen plafonds. Bij grote bedrijven zou de top voor minimaal 30 procent uit vrouwen moeten bestaan, volgens de plannen. Lukt dat niet, dan moeten de bedrijven een verbeterplan opstellen.

Tegenstanders van deze plannen schermen met onderzoeken waaruit blijkt dat vrouwen zelf geen interesse zouden hebben in een topfunctie. Het is de vraag of met deze initiatieven het percentage topvrouwen zal toenemen. Toch is het het proberen waard. Niemand kan op dit moment bewijzen dat vrouwen niet willen, niet geschikt zijn of dat bedrijfsculturen te mannelijk zijn en hierdoor onaantrekkelijk voor de andere sekse. Laat dat maar blijken na een test met een verplicht quotum.

Vrouwen winnen
Wie er in topfuncties het beste presteert – mannen of vrouwen – staat niet vast. Als het om beleggen gaat, is het wel duidelijk dat de vrouwen winnen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat u maar beter hun beleggingsgedrag kunt overnemen. Want vrouwen beleggen beter dan mannen. Ze beleggen minder risicovol en laten zich niet leiden door emoties en het nieuws van de dag.

De makers van beleggingsproducten spelen handig in op dit gegeven. Afgelopen week werd het Women’s Leadership Fund gelanceerd. Dit fonds wil vooral beleggen in bedrijven met een hoog percentage vrouwen in de bedrijfsleiding. Klinkt leuk, maar is niet erg origineel. Als u op Google zoekt op ‘vrouwen beleggen’ komt u terecht bij een bericht over Lady Delight, dat in 2007 door ABN AMRO werd gelanceerd. Dit fonds belegt in fondsen van vrouwelijke fondsmanagers. Het bestaat nog steeds, maar was geen groot succes gezien het rendement van min tien procent.

Succes
Zomaar een willekeurige vrouw volgen, leidt dus niet automatisch tot succes bij beleggen. De ene vrouw is de andere niet. Wel kunt u uit al dit ge-generaliseer een paar tips oppakken: beleg voor de lange termijn, handel niet te vaak en spreid uw kansen.

Janneke Willemse is hoofdredacteur van Belegger.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (beleggings-)advies of als aanbeveling tot het doen van een bepaalde transactie.