AMSTERDAM - De Amerikaanse telefoonmaker Motorola gooit momenteel hoge ogen met de Droid, een toestel dat draait op de nieuwste versie van Googles besturingssysteem Android. De vraag is of de telefoon het succes van de Razr (120 miljoen verkochte exemplaren) kan evenaren.

Motorola profiteerde bij de presentatie van de Droid donderdag van een gelijktijdige aankondiging van Google. Het internetbedrijf kondigde aan Android voortaan gratis te voorzien van een 'turn-by-turn' navigatieprogramma, een rechtstreekse aanval op bedrijven als TomTom en Garmin.

Dat maakt van de Droid een aantrekkelijkere optie voor autorijders dan zijn belangrijkste concurrent, de iPhone. Een uitschuifbaar toetsenbord moet mensen over de streep trekken die opzien tegen het tikken op een touchscreen.

Marktaandeel
Het Amerikaanse concern, opgericht in 1928, zag de afgelopen jaren zijn mobiele divisie in rap tempo marktaandeel verliezen. In 2008 speculeerde de top van het bedrijf zelfs op het afstoten van het onderdeel. Het afgelopen kwartaal verscheepte het bedrijf uit Schaumburg (Illinois) nog maar 13,5 mobieltjes, tegenover 25,4 miljoen in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Topman Sanjay Jha trof bij zijn aantreden een jaar geleden een 'disfunctionele managementcultuur', aldus de ceo woensdag tegenover de New York Times. Het telecombedrijf begreep volgens hem niet dat de behoeften van de markt veranderd waren.

Smartphones
Motorola, dat dankzij zijn andere activiteiten wel winst boekte in het laatste kwartaal, probeert met de Droid nu aan te haken op de groeiende vraag naar smartphones - geavanceerde toestellen met een snelle internetverbinding - die door Apple in 2007 werd aangewakkerd met de introductie van de iPhone.

Het aanbod van de applicatiewinkel voor Anroid-toestellen verbleekt met ongeveer 10.000 echter nog bij de 100.000 'apps' in de softwarewinkel van de iPhone. Motorola besloot gooide het over een andere boeg en besloot Apple in zijn tv-reclame te jennen door te wijzen op alles wat de iPhone niet kan, zoals meerdere programma's tegelijk laten draaien.

Voor de liefhebbers van een groot scherm deed Motorola er nog een schepje bovenop; het scherm van de Droid meet 3,7 inch, tegen 3,5 inch voor de iPhone. Andere grote concurrenten voor Motorola zijn de smartphones van Palm (Pre), HTC (Hero) en RIM (Blackberry).

Verizon
Telecombedrijf Verizon start op 6 november met de verkoop van de Droid in de VS. Aan de marketing zal het niet liggen; Verizon spendeerde zijn grootste reclamebudget ooit om een ware hype rond het toestel te creëren. "Dit is een nieuw Motorola", zei Verizon-marketingdirecteur John Stratton over de 'wedergeboorte' van het bedrijf.

De vraag is wanneer de Droid naar Europa komt. Deze week dook een GSM-versie van toestel op, maar een Europese verkoopdatum is nog onbekend.