Innovatie: Draadloos elektrisch

De eerste stekkers van de plug-inhybriden en elektrische auto’s zijn net in het stopcontact gestopt of er wordt alweer hard gewerkt om het laadsnoer overbodig te maken. Sterker nog, het zou zomaar kunnen dat er straks een generatie opgroeit die geen idee heeft wat een verlengsnoer is.

Een commercial met een draadloos stopcontact wordt afgedaan als onzin. Het tegendeel is echter waar; het is wel degelijk mogelijk om draadloos elektriciteit te ‘transporteren’.

Goed, er kleven nog wel wat haken en ogen aan (zo is er het nodige verlies) en het zal wel even duren voor dit gebruikt kan worden, maar onmogelijk is het niet. Met de wetenschap dat het draadloos kan, lijkt de plug-inhybride alweer achterhaald voordat hij op de markt is. Want als het zonder snoer kan, is een stekker ook overbodig en hoeft er niks ingeplugd te worden.

Toch zal het voorlopig zo’n vaart niet lopen. Als we hier over een paar jaar de eerste plug-inhybriden en volledig elektrische auto’s gaan tegenkomen, zullen die gewoon met een ouderwetse stekker geladen worden.

Tandenborsteltechniek
Als er een standaardstekker komt, zal die een tijdje meegaan, maar ook de contactloze ‘stekker' dient zich al aan. Helemaal nieuw is deze techniek niet meer, we kennen al de tandenborstel die contactloos geladen wordt. Hier wordt gebruik gemaakt van magnetische velden.

Het komt erop neer dat met een tot spoel opgerolde draad een magnetisch veld opgewekt wordt, wanneer door die spoel een wisselstroom wordt gestuurd. Dit magnetische veld zorgt ervoor dat in een andere spoel elektrische spanning opgewekt wordt en de energieoverdracht een feit is. Eigenlijk hetzelfde als wat er in een transformator of bobine gebeurt.

Doordat de spoelen geen fysiek contact met elkaar hebben, kunnen ze geïsoleerd uitgevoerd worden en is dit systeem geschikt voor vochtige badkamers, maar ook voor laadpunten langs het trottoir.

Gsm’s
Een stap verder gaan ze bij het Duitse ingenieursbureau IAV. Daar zien ze het snoer als een overbodig iets. Het is namelijk ook mogelijk om met het magnetische veld de energie over een iets grotere afstand te transporteren.

Panasonic liet vorig jaar een concept zien van een slechts één millimeter dikke spoel met een doorsnede van enkele centimeters, dat makkelijk in een gsm weggewerkt kan worden. Met een voltage van 5,5 V en een ampèrage van 500 mA is het genoeg om een mobieltje te laden.

Naar verluidt is een marktintroductie al dichtbij. Hetzelfde geluid horen we bij onder meer Epson, waar aan iets soortgelijks wordt gewerkt; gewoon je gsm op tafel in het café leggen en wanneer je weer huiswaarts gaat, is de telefoon geladen.

Accu
Het Duitse ingenieursbureau IAV ziet in de draadloze energieoverdracht ook mogelijkheden om de accu van een elektrische auto zonder snoer op te laden. In eerste instantie voor auto’s die op een vaste plek in de buurt van het laadpunt staan. Maar ook bij rijdende auto’s die hun energie krijgen van kabels in het wegdek die een magnetisch veld uitzenden.

Op deze manier zou je kunnen rijden als een trolleybus zonder kabels en dat betekent dat je ook kunt rijden zonder zware accu’s. Op z’n hoogst heb je een kleine batterij nodig. Hiermee lijken er serieuze oplossingen aangereikt te worden voor de obstakels die nu nog een remmende factor zijn bij de snelle doorbraak van de elektrische auto.

Verwacht echter niet dat we binnenkort al draadloos kunnen rijden. De ideeën van IAV werden gepresenteerd tijdens een tentoonstelling op de Hannover Messe: ‘Vision 2050 – Ideen für die Industrie von Morgen’. Het duurt dus nog even …

Tip de redactie