Met de overhandiging van de begroting aan de voorzitter van de Tweede Kamer zijn alle belastingplannen voor 2010 en verder bekend. Ook die voor de auto.

Het mag inmiddels geen verrassing zijn dat elektrische auto’s een enorme (belasting)duw in de rug krijgen en dat onzuinige auto’s over het algemeen stukken duurder worden. Een kort overzicht van de belangrijkste maatregelen:

Zuinige auto’s nu ook MRB-vrij
Sinds januari dit jaar waren de zuinigste auto’s al vrijgesteld van BPM, vanaf komend jaar betalen de eigenaren van deze voertuigen ook geen motorrijtuigenbelasting (MRB) meer.

De grens blijft vooralsnog liggen op 110 gram CO2 per kilometer voor benzineauto’s en 95 gram voor diesels, maar het kabinet kondigt wel aan dat deze waarden periodiek zullen worden herzien. Bijvoorbeeld een Prius wordt door deze maatregel ook op de occasionmarkt een stuk interessanter.

Lagere bijtelling voor zero emission auto’s
Deze proefballon klinkt bekend: voor auto’s die geen CO2 uitstoten (elektrische en waterstofauto’s) hoeven zakelijke rijders in 2010 en 2011 geen bijtelling te betalen, in 2012 t/m 2014 geldt een tarief van 7 procent. Snel een Tesla van de zaak bestellen dus.

Zoals staatssecretaris De Jager aankondigde wordt de vrijstelling van BPM en MRB voor zero emission auto’s overigens verlengd tot 2018. De huidige vrijstelling liep tot 2013.

Belastingvoordeel Euro 6-diesel
Ook een maatregel die De Jager voor het eerst in AutoWeek bekendmaakte: dieselauto’s die voldoen aan de Euro 6-norm krijgen in 2011 1.500 euro korting op de BPM, in 2012 1.000 euro en in 2013 500 euro. Tegen die tijd zal het kabinet bekijken of er nog meer steun is om het marktaandeel Euro 6-diesels verder omhoog te krijgen.

Financiën zegt verder het liefst komend jaar al te beginnen met het steunen van Euro 6-diesels, maar dat Europese wetgeving dat verbiedt. Onder meer de BMW 330d en de Mercedes E350 Bluetec voldoen al aan Euro 6. Omdat Euro 6 diesel zo goed als vergelijkbaar zijn qua vervuiling met benzineauto’s, gaat het kabinet komend jaar bovendien onderzoeken of de BPM-boete voor dieselauto’s niet moet verdwijnen.

BPM-naheffing bij opvoeren zuinige auto
Op dit moment gelden er allerlei belastingvoordelen voor zuinige auto’s. Maar als deze na kentekening worden opgevoerd, stijgt mogelijk de CO2-uitstoot. Het kabinet gaat de wet zo aanpassen dat in dat geval naheffing van BPM mogelijk is.

De overheid meldt nog niet hoe men dit wil handhaven, maar dit zorgt in theorie voor behoorlijk wat problemen. Stel bijvoorbeeld dat een leaserijder zijn auto laat opvoeren en dat hij hier op betrapt wordt, dan krijgt de eigenaar van de auto, in veel gevallen de leasemaatschappij, de naheffing. Wordt vervolgd dus.

Lagere opbrengst
De totale BPM-opbrengst daalt voor 2010 overigens met 300 miljoen ten opzichte van de verwachte opbrengst voor 2009. In ruil stijgt de MRB-opbrengst met 200 miljoen. Door de tegenvallende autoverkoop en de schifting naar zuinige auto’s (die minder BPM opbrengen) is de verwachte opbrengt in 2009 trouwens 1,1 miljard euro lager(!) dan voorspeld.

Deze daling aan inkomsten wordt dus een keer niet met een verhoging gecompenseerd, omdat de schifting naar zuinige auto’s het gevolg is van beleid. De totale belastingopbrengst van ’de auto’ neemt daardoor af.