Met lagere bijtellingspercentages stimuleert de overheid de aanschaf van auto’s met een lagere CO2-uitstoot. De financiële voordelen laten zich vrij eenvoudig berekenen, maar de ervaringen in de praktijk komen van de berijders zelf.

Normaal moet er 25 procent van de cataloguswaarde van de auto van de zaak bij het inkomen opgeteld worden. Ondermeer met hybride aandrijflijnen weet een aantal autofabrikanten de CO2-uitstoot zodanig terug te dringen dat er slechts 14 procent bijgeteld mag worden.

Het gaat hierbij dan met name om de Honda’s Civic en Insight en om de Toyota Prius. Maar naast deze auto’s zijn er ook nog een aantal boodschappenauto’s.

Gebruikersreview | Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2009)

Afgelopen Juli moeten kijken naar een nieuwe lease auto en besloten om eens te kijken naar een hybrid. Zowel de Toyota als de Honda bekeken en voor de Honda gekozen uiteindelijk....

Gebruikersreview | Toyota Prius THSD Business Edition (2005)

De Prius van Toyota blijft een vreemde auto, de wagen staat op de wielbasis van de Avensis en heeft slechts een 1.5 liter motor.... 

Gebruikersreview | Peugeot 107 XS 1.0 (2006)

Ik wilde mijn vriendin verassen met een leuke vlotte auto die betrouwbaar zou zijn en niet te gek zou zijn in de kosten. Helaas.... 

Gebruikersreview | Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

Na een tijdje wikken en wegen en in een aantal auto’s een testrit te hebben gemaakt is de keuze op de Insight gevallen....

20 procent
Met een aantal kunstgrepen weten sommige autofabrikanten de CO2-uitstoot zodanig terug te dringen dat er slechts 20 procent bijgeteld mag worden. Het gaat hierbij om niet alleen om kleine autootjes maar ook serieuze middenklassers (waaronder ook stationcars) zoals verschillende Volkswagens Golf, Audi’s A3, Opels Astra en zelfs een aantal Volvo’s.

Lees de vele gebruikersreviews