TOKIO - De gouden tijden van de Japanse spelcomputerfabrikant Nintendo lijken voorbij. Het bedrijf meldde donderdag dat de verkoop van zijn Wii-spelcomputer in de afgelopen zes maanden met 43 procent is gedaald.

De verkoopdoelstelling voor de periode tot eind maart volgend jaar is neerwaarts bijgesteld.

Nintendo lijdt vooral onder de toegenomen concurrentie. Maar de onderneming kan ook de hand in eigen boezem steken. De afgelopen maanden bracht het bedrijf te weinig grote spellen uit om de indrukwekkende verkoop van vorig jaar een vervolg te geven.

Halvering
In totaal verkocht Nintendo in de periode april-september 5,75 miljoen Wii's tegen 10,1 miljoen een jaar eerder. De omzet van het bedrijf zakte daardoor met ruim 34 procent tot 548 miljard yen (4,1 miljard euro). De nettowinst halveerde, tot 69,5 miljard yen (519 miljoen euro).

Om de verkoop te stimuleren besloot Nintendo vorige maand de prijs van de Wii te verlagen. Het bedrijf volgde daarmee Sony en Microsoft, die al in augustus prijsverlagingen aankondigden. De Wii is nu zo'n 20 procent goedkoper.

Sony lijkt tot dusver het meest te hebben geprofiteerd van de prijzenslag. In de Verenigde Staten werd zijn Playstation 3 vorige maand opeens de best verkopende spelcomputer voor in de huiskamer, zo bleek onlangs uit cijfers van marktonderzoeker NPD. In de voorgaande drie jaren deelde vooral Nintendo de lakens uit.

Mario Bros
Hoewel Nintendo met nieuwe versies van Mario Bros en Wii Fit mogelijk nieuwe kaskrakers in huis heeft op de spellenmarkt, verwacht het bedrijf niet zijn verkoopdoelstelling voor het gehele jaar te halen. De onderneming gaat er nu van uit dat in het boekjaar 2009/2010, dat eind maart afloopt, twintig miljoen Wii's worden verkocht. Eerder ging Nintendo uit van 26 miljoen.

De verkoopaantallen zijn nog steeds indrukwekkend. Sinds de introductie in 2006 zijn er van de Wii al meer dan 56 miljoen exemplaren verkocht. Microsoft is met zijn Xbox 360 nog maar net de dertig miljoen gepasseerd; Sony zit tegen deze grens aan.