DEN HAAG - De opkomst van China biedt volop kansen voor Nederland en het Nederlandse bedrijfsleven. Geduld is daarbij echter een schone zaak, zo bleek woensdag op een conferentie in het Kurhaus in badplaats Scheveningen.

Ongeveer honderd topondernemers uit China bespraken daar de kansen voor buitenlandse investeringen met hun Nederlandse collega's.

Nederland kan voor Chinese ondernemers de toegangspoort tot Europa zijn, stelde Lu Junqing, de voorzitter van de Chinese werkgeversorganisatie die de bijeenkomst organiseerde. Dat vond ook staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) die de groep ondernemers uit het Verre Oosten een avond eerder in Nederland verwelkomde met een diner in de Ridderzaal.

Logistiek
Heemskerk wil graag meer Chinese bedrijven binnenhalen en wijst daarbij niet alleen op de logistieke voordelen van de Rotterdamse haven en Schiphol, maar ook op het gunstige ondernemingsklimaat en de prettige leefomgeving in Nederland.

''Buitenlandse investeringen zorgen uiteindelijk voor binnenlandse banen'', benadrukte de staatssecretaris. Vorig jaar ontving Nederland 21 investeringen uit China, die in totaal goed waren voor 251 directe banen. Dit jaar verwacht het ministerie van Economische Zaken ongeveer evenveel investeringen.

Complex
Zaken doen in Europa is voor Chinese ondernemers echter lang niet eenvoudig, aldus Lu. ''Het zijn veel landen, met allemaal verschillende regels en talen. Dat maakt het veel complexer dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten.''

Volgens Marc van der Chijs, die als internetondernemer al jaren actief is in China, maken veel Chinese ondernemers het zichzelf ook moeilijk door de culturele verschillen te onderschatten. ''Het is nog een tamelijk geïsoleerd land. Ze verwachten dat in het buitenland op dezelfde manier zaken worden gedaan als in China. Maar ze gaan leren dat het hier anders gaat. Het duurt nog vijf tot tien jaar, dan kunnen ze heel succesvol worden.''

Verschillen
Dezelfde culturele verschillen zijn volgens Van der Chijs ook een probleem voor Nederlandse ondernemers in China. ''Er zijn heel veel mogelijkheden, maar je moet de tijd nemen. Even snel winst halen is niet mogelijk; er moet eerst een paar jaar geld naartoe'', aldus de ondernemer die onder meer todou.com, een Chinese equivalent van YouTube, opzette.

De opkomst van China wordt in het Westen onderschat, vindt Van der Chijs. ''Mensen zouden schrikken als ze beseffen hoe hard de ontwikkelingen in China gaan. Tien jaar geleden was ik voor mijn gevoel de enige in Peking met een auto; nu sta je er alleen nog maar in de file.''

Kansen
Juist in de problemen die de snelle ontwikkeling met zich meebrengt, liggen volgens Chinadeskundige Cees Baay kansen voor Nederlandse bedrijven.

''China is meer bezig met duurzaamheid dan wij denken. Het wil meer zijn dan alleen een land waar tegen lage kosten spullen worden gemaakt. Alle initiatieven op het gebied van kennis en duurzaamheid die iets kunnen opleveren voor de toekomst, worden dan ook omarmd'', aldus Baay, die veel Nederlandse bedrijven begeleidt bij hun toegang tot de Chinese markt.