AMSTERDAM - Google maakt in de Verenigde Staten niet langer gebruik van de digitale kaarten van TomTom-dochter Tele Atlas. De internetgigant maakt nu zijn eigen kaarten, met andere data.

De nieuwe strategie wordt uitgelegd in een blogpost. "We hebben direct samengewerkt met een heleboel betrouwbare informatiebronnen om een nieuwe dataset voor digitale kaarten te maken," schrijft Andrew Lookingbill op Google's LatLong blog.

Google betrekt die data van organisaties als het Amerikaanse Staatsbosbeheer (USDA Forest Service) en Geological Survey, maar ook van ingekochte satellietbeelden en niet te vergeten de eigen data verzameld voor Street View.

Actueel
"Het is onze ervaring dat de organisaties die de data creëren het meest hun best doen om het accuraat en actueel te houden". De nieuwe dataset is bovendien rijker, met onder meer duizenden kilometers wandel- en fietspaden.

Naast 'officiële' externe bronnen tracht Google zijn Maps ook te verfijnen met behulp van de eindgebruikers zelf. Vorig jaar introduceerde het al Map Maker, zodat iedereen correcties en aanvullingen kan doen. Die mogelijkheid wordt nu verder onder de aandacht gebracht met een permanente "Rapporteer een probleem" link rechtsonder in het scherm.

Pijnlijk
Exit voor Tele Atlas, alhoewel Google dat niet expliciet vermeld. Desgevraagd laat het Nederlandse kaartenbedrijf tegenover Webwereld weten: "Tele Atlas bevestigt dat Google besloten heeft om voor de VS te stoppen met het gebruik van kaartgegevens van Tele Atlas. Onze relatie met Google blijft echter bestaan voor kaartdata van tientallen andere landen buiten de VS."

Tele Atlas wil er verder niets over kwijt, maar de ontwikkeling is zorgelijk voor de Bossche kaartenmakers. Google is immers één van de grootste afnemers van geografische data. Maar het bedrijf heeft dus besloten dat het ook zelf kaarten kan maken op basis van alternatieve bronnen. Die kaarten zijn beter, rijker en actueler, pocht Google.

Maar voorlopig zit Tele Atlas nog wel gebakken. Vorig jaar sloot het een megadeal met Google voor de levering van digitale kaarten van 200 landen.