DEN HAAG - Al sinds begin dit jaar is de filedruk in Nederland aan het afnemen. De eerste drie kwartalen van 2009 noteerde de ANWB 14 procent minder files dan het jaar ervoor.

Of deze vermindering direct te maken heeft met de economische recessie kan de ANWB niet hard maken, maar volgens een woordvoerder ligt een verband voor de hand.

''Er is minder werk voor bijvoorbeeld aannemers met als gevolg dat er minder bestelwagens en busjes op de weg zijn. En dat heeft gevolgen voor de files'', aldus René Passet van de Verkeersdienst van de ANWB. De transportsector beleeft als geheel zware tijden en dat is merkbaar in het aantal files en de lengte ervan.

Avondspits
Volgens Passet is de trend al zo'n anderhalf jaar gaande. Vooral in de avondspits was het met een afname van 25 procent aanzienlijk rustiger op de wegen dan vorig jaar. In de weekeinden daarentegen is het drukker dan vorig jaar, maar dat heeft te maken met werkzaamheden.

Minder files betekenen overigens niet zo maar doorrijden op elk tijdstip van de dag. Het weer kan roet in het eten gooien. Dinsdag tijdens de avondspits regende het met als gevolg 450 kilometer aan files op de wegen.

Ook ongelukken en storingen leiden vaak tot verkeerschaos. Zo ging het op dinsdagochtend 22 september mis rond Amsterdam. Mede doordat een buis van de Coentunnel was afgesloten in verband met een lekkage groeide de rij wachtende auto's in heel het land aan tot 333 kilometer file.

Trein
Verkeersdeskundigen waarschuwen voor al te veel optimisme over de filedruk.Onderzoeker Caspar Chorus van de TU Delft heeft het in dit verband over een 'terug-naar-de-spitseffect'.

''Als forensen die zijn overgestapt van auto naar trein, zien dat dat er minder files staan op hun reistraject zullen ze wellicht de auto weer laten staan'', liet Chorus onlangs weten. Hij verwacht een explosieve groei van het aantal files, als de economie aantrekt.