DONGEN - De Nederlandse supermarkten hebben in de eerste negen maanden van dit jaar een omzet gedraaid 23,9 miljard euro, dat is een stijging van 4,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar toen de omzet uitkwam op 22,9 miljard euro. Dat heeft onderzoeksbureau GfK becijferd.

De omzetgroei is volgens GfK vrijwel volledig toe te schrijven aan het feit dat mensen vaker naar de winkel gaan. "Sinds maart worden er bijna 5 procent meer supermarktbezoeken afgelegd door de consument", aldus GfK. En dat komt vooral doordat supermarkten meer stunten met aanbiedingen, in jargon promotiedruk genoemd. Volgens GfK ligt de promotiedruk nu op het hoogste niveau ooit. "Mede door de forse promotiecampagnes van AH en C1000."

Omzet
In bepaalde weken in augustus en september werd 17,5 procent van de supermarktomzet gehaald uit aanbiedingen. Volgens de marktonderzoekers is het eind van de golf aanbiedingen nog niet in zicht, consumenten bezoeken ook meer verschillende winkels op jacht naar koopjes. GfK ziet wel dat de omzetgroei de laatste weken afneemt, tot 0,7 procent. Dat zou komen omdat consumenten voorraden hebben aangelegd.

In de maand september behaalden de supermarkten een omzet van 2,34 miljard euro, een stijging van 2,7 procent vergeleken met september vorig jaar. Door de lage inflatie en de hoeveelheid aanbiedingen gaf de consument per supermarktbezoek wel minder uit. Gemiddeld werd er in september per keer 20,81 euro afgerekend aan de kassa, tegen 21,15 euro vorig jaar.

Voor heel 2009 gaat GfK uit van een supermarktomzet van 31,1 miljard euro over 52 weken, een stijging van 3,5 procent ten opzichte van 2008. Wanneer de 53ste week wordt meegerekend, die er vorig jaar niet was, bedraagt de omzetgroei 5,2 procent. Voor 2010 verwacht GfK voor de supermarkten een omzetgroei van 1,5 procent tot 31,6 miljard euro.