AMSTERDAM - De website voor internetbankieren van DSB Bank draait weer. Er kan nog een vertraging in zitten, maar de bank is volledig bereikbaar, zei DSB-woordvoerder Klaas Wilting zaterdag.

Donderdag liep de site enkele uren vast nadat Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed een oproep had gedaan aan klanten om massaal hun geld bij de bank weg te halen. De rest van de dag en ook vrijdag konden DSB-klanten moeilijk bij hun rekeningen komen. Volgens de bank was het computersysteem overbelast geraakt door klanten die hun spaargeld wilden opnemen en mensen die de site wilden testen op bereikbaarheid.

Kantoren
Zaterdag heeft DSB ook de kantoren opengesteld om klanten van dienst te zijn. ''Ook telefonisch kunnen klanten geld overboeken'', aldus Wilting. Overigens waren er volgens hem maar weinig mensen te zien bij de kantoren. DSB Bank liet vrijdag weten dat ruim 1 procent van de 4,5 miljard euro spaargeld dat de bank in beheer heeft, ofwel meer dan 45 miljoen euro, sinds donderdagochtend was weggehaald bij de bank.

DSB-bestuurder Robin Linschoten sprak donderdag van een 'krankjorume situatie' die ontstond na de oproep van Lakeman. Die hoopte daarmee een faillissement van de bank te forceren, wat goed zou zijn voor de claim die hij met zijn Stichting Hypotheekleed tegen DSB voorbereidt. De claim heeft betrekking op leningen die DSB heeft verstrekt in combinatie met dure koopsompolissen.