HOOFDDORP - Uitgeversbedrijf Sanoma Uitgevers wil de komende jaren zijn uitgaven terugdringen. De onderneming zegt daarmee te reageren op de lagere inkomsten.

Sanoma verwacht ook banen te schrappen, maar volgens topman Dick Molman gaat het om kleine aantallen. ''We voeren geen grote reorganisatie door'', zo zei hij donderdag.

Omzetdaling
Sanoma, bekend van bladen als Libelle, Panorama en Donald Duck, zag het afgelopen halfjaar de omzet met ruim 5 procent terugvallen. Op de bladenmarkt daalden de advertentie-inkomsten fors door de economische neergang. Herstel is nog niet in zicht, al is de markt de afgelopen maanden niet verder weggezakt, aldus Molman. ''Dat is al zeer hoopgevend. Adverteerders gaan zich weer normaler gedragen.''

Molman wil nog niet zeggen wat de gevolgen voor het personeel zullen zijn. ''We kunnen besluiten om geen mensen meer aan te nemen, arbeidsvoorwaarden te versoberen of om bepaalde onderdelen samen te voegen. Daarbij zullen ongetwijfeld enkele banen verdwijnen.'' Sanoma Uitgevers, onderdeel van het Finse mediaconcern Sanoma, telt nu nog zo'n 1750 voltijdsbanen.

Lappendeken
Het uitgeversbedrijf heeft ook besloten om zijn activiteiten verder te stroomlijnen. De scheiding tussen gedrukte en digitale uitgaven wordt nog stricter. Molman: ''Sanoma was te veel een lappendeken. We gaan nu een en ander opschonen.'' De naam Ilse media voor de digitale tak verdwijnt. Deze activiteiten en alle digitale producties die nog onder Sanoma Uitgevers vielen, zoals vrouwonline.nl en autoweek.nl, gaan verder onder de naam Sanoma Digital.