Vanochtend stapte ik, nog half slapend, naar buiten om mijzelf van een ontbijt te voorzien. Het was bijzonder druk in de stad, voor dit uur van de dag. Hoe verder ik liep, hoe meer het mij opviel dat de mensen op straat vooral vrouwen betrof.

Enkele meters verder registreerde ik bij elk van hen een schittering in de ogen, een flinke blos op de wangen en meerdere niet te missen gele tassen.

Alsof zij een zwerm bijen waren, stroomden zij uit een groot landelijk warenhuis. Trots op hun aankopen, licht hysterisch kakelend liepen zij richting werk of huis; de andere winkels waren allemaal nog gesloten dus verder winkelen was er niet bij. De staat van euforie die ik in hun bijna huppelende manier van lopen bespeurde, deed mij vermoeden dat deze dames ook geen behoefte hadden aan verder winkelen, zij oogden stuk voor stuk zéér voldaan.

Koopjesjagers
Ondanks het feit dat ik altijd een beetje nerveus word van de hysterie die gepaard gaat met dergelijke groepen koopjesjagers, intrigeert het verschijnsel op zich mij enorm. Wat zorgt er nu voor het “dat-moet-ik-koste-wat-het-kost-hebben-gevoel?

Is het de beperkte oplage van artikelen, de dame die elk half uur omroept welk artikel er nu nóg lager geprijsd is of zijn het de (op zichzelf al hysterische) gele tasjes? Is het de grote keuzemogelijkheid of zijn het de bekende merken?

De gele tas en het succes
Eenmaal weer veilig en van ontbijt voorzien achter mijn bureau, beginnen mijn doldwaze dromen. Ik wil óók blosjes op de wangen van mijn prospects, ik wil glimmende ogen teweeg brengen en ik wil óók dat dames “op stand” veranderen in hysterisch rondrennende roofdieren, op zoek naar een prooi, ten koste van reputatie, fatsoen en etiquette. Indien het zou helpen, zou ik er zelfs voor in een gele tas gaan zitten.

Betekent dit dat ik mijn diensten in beperkte oplage moet aanbieden? Ik vraag me af of in de trainingsbranche een op is op mentaliteit écht zal werken. Ook het omroepen van aanbiedingen lijkt mij allerminst sjiek, al is een beetje promotie natuurlijk nooit weg.

Na een online zoektocht naar gele tassen op menselijk formaat, ben ik toch maar van dit plan afgestapt. Laat ik de wereld maar veroveren door kwaliteit, mijn prijzen scherp houden en dit subtiel communiceren. Dan komt de euforie van mijn klanten vanzelf.

Sanne van Arnhem is directeur/ eigenaar van Plan T, een adviesbureau voor verandermanagement. Plan T biedt ook trainingen op het gebied van creativiteit en communicatie voor bedrijven én particulieren, alsmede coachingstrajecten.Voor meer informatie: http://www.plan-t.nl/