Of je je als zzp-er nu bezighoudt met communicatie, administratie of een andere vorm van dienstverlening: het is belangrijk dat je weet wat er speelt in je branche en bij je doelgroep. Je moet altijd vinger aan de pols houden.

Als directeur van een uitgeverij van vakbladen op het gebied van uiterlijke verzorging is het natuurlijk wel zaak dat ik een beetje representatief voor de dag kom. Tijd dus voor een inspirerend én effectief rondje eigen doelgroep!

Dit najaar staan er voor onze uitgeverij maar liefst 5 binnenlandse en buitenlandse vakbeurzen op het programma, en een uitgebreid rondje door Nederland én België voor afspraken met potentiële adverteerders. In de beautybranche wordt er net iets meer dan in andere branches op gelet dat je er dan natuurlijk goed verzorgd uitziet. Een mooie gelegenheid voor een rondje langs onze eigen doelgroep en collega-ondernemers.

Blonde lokken
Als eerste maak ik een afspraak met Daan, mijn kapper. Terwijl mijn blonde lokken langzaam nog iets blonder worden, blader ik door alle glossies op de leestafel om te kijken wat de nieuwe modetrends zijn voor dit najaar. Welke cosmeticaproducten zijn nieuw, hoe ziet het modebeeld er de komende winter uit en wat was er te zien op de internationale catwalks?

Terwijl Daan mijn weer iets blondere lokken vervolgens weer in een leuk modelletje knipt, praten we over zijn vak en ervaringen met klanten. Met een hoofd vol krullen én inspiratie stap ik twee uur later de kapsalon weer uit.

Keurige wenkbrauwen
De volgende op mijn lijst is Vicky, mijn schoonheidsspecialiste. Terwijl zij mijn wenkbrauwen zorgvuldig epileert (au!), praten we bij over de komende vakbeurs in Utrecht en de ontwikkelingen binnen de uiterlijke verzorging.

Ik vraag haar wat haar valkuilen zijn als zelfstandig ondernemer voor een artikel waar ik mee bezig ben, en geef haar op mijn beurt nog wat tips hoe ze nieuwe klanten kan werven. Met keurige wenkbrauwen en de hoofdlijnen voor een nieuw artikel in mijn hoofd fiets ik even later weer naar huis.

Donkerrode nagels
Tot slot maak ik een afspraak bij een nagelstudio hier in Amsterdam. Als hoofdredacteur van een vakblad voor nagelverzorging wordt extra kritisch naar mijn nagels gekeken, heb ik al gemerkt. Noem het beroepsdeformatie, maar als ik een nagelstylist spreek, gaat haar of zijn blik vanzelf naar mijn handen.

Beetje slordig dus als mijn nagels (bij wijze van spreken) afgekloven zijn of als er een laagje afgebladderde nagellak op zit. Terwijl mijn nagels keurig in model worden gevijld en er zorgvuldig een prachtige laag klassieke donkerrode gellacquer wordt aangebracht, vraag ik de eigenaresse van de nagelstudio de hemd van het lijf over haar vak. Waar loopt zij tegenaan, hoe blijft zij bij in haar vak en wat vindt zij van de branche? Ondertussen kijk ik meer dan zeer geïnteresseerd toe hoe zij mijn nagels verzorgt.

Op en top vrouw
Ik ervaar even wat de klanten van de nagelstudio’s waar ik voor schrijf ervaren, als mijn eigen nagels zijn gedaan. Ik voel me op en top vrouw en ben helemaal trots op mijn mooie nagels. Ik besef weer het belang van klantvriendelijkheid en kwaliteit zoals ik deze bij deze drie vakmensen heb ervaren. Ik weet ook weer wat er speelt in de branche en bij onze doelgroep, en hoe andere ondernemers met hun vak bezig zijn. Dat zouden meer directies moeten doen in plaats van vanuit hun ivoren toren hun bedrijf te runnen!

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie, directeur van de Beauty Media Group en uitgever/hoofdredacteur van Nail Design Magazine.Voor meer informatie: www.idb-communicatie.nl.