Internet domineert Britse advertentiemarkt

AMSTERDAM - Internet heeft televisie in Groot-Brittannië dit jaar ingehaald als belangrijkste advertentiemedium. Dat blijkt woensdag uit een onderzoek van marketingbureau IAB en accountant PricewaterhouseCoopers.

Adverteerders spendeerden in het eerste half jaar 1,75 miljard pond (1,9 miljard euro) aan online reclame, een groei van 4,6 procent vergeleken met de eerste helft van 2008.

Groot-Brittannië is wereldwijd koploper wat betreft het aandeel van online reclame; 23,5 procent van de reclamebudgetten ging op aan internet. Volgens een analist tegenover de Wall Street Journal is dat deels te verklaren door de aanwezigheid van de reclamevrije staatsomroep BBC, waardoor er in Groot-Brittannië minder wordt uitgegeven aan televisiereclame dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten.

De totale Britse uitgaven aan reclames daalden met 16 procent. Volgens de opstellers van het onderzoek versnelt de recessie de verhuizing van reclamegelden naar het internet. Kranten, radio en televisie zijn daar de dupe van.

Google
Bijna zestig procent van het online reclamegeld wordt in Groot-Brittannië besteed aan advertenties bij zoekresultaten, met name bij Google. Tekstadvertenties van particulieren en kleine bedrijven ('classifieds') waren goed voor 22 procent. Iets meer dan 18 procent ging op aan grotere 'display'-advertenties.

Een van de succesfactoren van internet is volgens IAB de meetbaarheid van de resultaten, vooral tijdens de recessie een belangrijk criterium. Ook worden technieken als video steeds belangrijker als advertentievehikel.

Door de recessie struinen daarnaast meer Britten websites af op zoek naar de beste aanbiedingen.

Tip de redactie