Niet bang zijn om te vragen

In tijden van crisis wendt men zich tot vrienden. Die vrienden, mag je als ondernemer gerust iets ruimer nemen: eenieder die je vriendelijk gezind is, is een potentiële hulpbron.

Ik ben nu ruim een jaar ondernemer, en hoewel het met de Nederlandse economie slecht gaat, lopen de zaken met Montas (mijn bedrijf) eigenlijk best heel goed. Maar, laten we eerlijk zijn, het kan altijd beter! En nu ik mijn parttime vaste baan opgegeven heb, waarmee ook mijn vaste inkomen, zijn een paar extra klanten zeer zeker welkom.

Training
Dus beraam ik me momenteel op nieuwe marketingstrategieën, neem ik mijn acquisitiebeleid weer eens onder de loep en netwerk ik er lustig op los. Er schijnt echter een andere manier te zijn, een hele eenvoudige, goedkope, laagdrempelige manier om aan nieuwe opdrachten te komen… Dat heb ik me tenminste vorige week laten vertellen tijdens een marketing training.

Na een lang verhaal over bedrijfsformules, unique buying reasons, marketingmixen, doelgroepsegmentatie en product-markt matrixen, kwam daar opeens die verrassende en verfrissende uitspraak: "Je kunt ook gewoon om nieuwe opdrachten vragen".

Ja, daar word je toch wel even stil van. Zo eenvoudig en zo doeltreffend: je kunt er ook gewoon om vragen! Maar toch, na dat eerste moment van stilte, rijzen er dan toch wel wat vragen. Aan wie moet ik om opdrachten vragen? En op welke manier? Val ik mensen niet lastig met mijn vragen?

Hulp
Het schijnt dat 90% van de mensen het makkelijker en prettiger vind om iemand te helpen, dan om hulp te vragen. Komt dat even goed uit! Ik heb me altijd bij die 90% bevonden en me prima op mijn gemak gevoeld bij het tot dienst zijn van andere mensen. Maar als ik nu eens zou besluiten om uit mijn comfortzone te stappen, me bij die andere 10% te voegen en anderen om hulp te gaan vragen, dan zou ik dus niet alleen mezelf, maar ook nog een hoop andere mensen blij maken. Een interessante gedachte, die in ieder geval mijn laatste vraag beantwoordt.

Dan blijft er nog over om te bedenken wie ik om opdrachten ga vragen en op welke manier. We hadden al vastgesteld dat bij het ondernemerschap geldt, dat eenieder die je vriendelijk gezind is, een potentiële hulpbron is. Ik zou dus mijn vriendjes op Hyves en LinkedIn eens een berichtje kunnen sturen om te kijken of zij mij nog steeds vriendelijk gezind zijn. Ook de mensen die zich nog steeds niet afgemeld hebben voor mijn periodieke nieuwsbrief, zou je in de categorie vriendelijk kunnen plaatsen. 

Weblog
Ik kreeg een tip om me in te schrijven bij een datingsite en te kijken hoe ver de mannen willen gaan om zich van hun goede kant te laten zien. Dat lijkt me wel wat! Ik zou ook in mijn weblog kunnen schrijven dat ik nieuwe opdrachten zoek en zo kijken hoeveel goodwill ik inmiddels bij mijn lezers heb gekweekt.

Ga ik de mensen dan alleen de kans geven om een ander te helpen, om daar een goed gevoel aan over te houden? Of ga ik ze ook nog een beloning in het vooruitzicht stellen?  Een cadeaubon, een gratis organizing consult of - in het geval van de datingsites - een gezellig kroegavondje? Daar ga ik me nog even op bezinnen…

Misschien zou ik dat eens aan iemand moeten vragen

Marleen Holtkamp is directeur van Montas ordening en coaching, een bedrijf dat zich specialiseert in professional organizing. Montas coacht bedrijven en particulieren naar een gestructureerde en overzichtelijke werk- en leefomgeving. Voor meer informatie: www.montasordening.nl

Tip de redactie