Om de veiligheid van fietsers te vergroten, bedacht Leonardo Manabella een lasersysteem dat fietsers meer ruimte in het verkeer geeft en waarschuwt als andere voertuigen te dichtbij komen.

Als fietser ben je kwetsbaar in het verkeer. Hoewel auto’s steeds veiliger worden, vormen ze nog steeds een gevaar voor fietsers.

Industrieel ontwerper Leonardo Manabella bedacht daarom de ‘Laser’; een systeem dat door middel van geprojecteerd licht op het wegdek de fietser even groot maakt als een auto.

Delen
De Laser bestaat uit vier delen die met tape aan de fiets gemonteerd worden: een laser, een afstandssensor, een bolvormige kop die licht in de vorm van een ellips om de fietser projecteert en drie toeters. Oplaadbare batterijen zorgen voor energie en worden tijdens het fietsen door een gewone dynamo opgeladen.

Lasersysteem2

Het bolvormige licht rondom de fietser is groen van kleur. Als een andere weggebruiker de ellips echter binnengaat, verandert deze naar rood en maken de toeters geluid. Op die manier wordt zowel de fietser als bestuurder gewaarschuwd voor de te kleine afstand. Wanneer de autorijder weer uit de ellips is, kleurt deze weer terug naar groen.

Fietspad
Nog een laseroplossing: ontwerpers Alex Tee en Evan Gant bedachten een concept om fietsers ’s nachts meer veiligheid te bieden als een fietspad ontbreekt. Hun oplossing is een laser die een denkbeeldig fietspad op de weg projecteert.

Fietsers kunnen zich ’s nachts zichtbaar maken voor automobilisten met fietslampjes, maar zonder wegmarkering is er geen duidelijke scheiding tussen de rijbaan van automobilisten en fietsers.

LightLane
Hun oplossing om fietsers meer veiligheid te bieden is het concept LightLane, een laser die een denkbeeldig fietspad op het wegdek projecteert. Automobilisten zien zo niet alleen de fietser maar ook de rijbaan van de fietser.