Nederland behoudt breedbandvoorsprong

AMSTERDAM - Nederland blijft de komende jaren op de tweede plaats in de wereldranglijst van breedbandlanden. De dekking onder huishoudens groeit van 80 procent in 2008 naar 88 procent in 2013.

Zuid-Korea staat en blijft en kop. Dat breedbandland heeft een vorig jaar gemeten dekkingsgraad van 86 procent en breidt dat de komende vier jaar uit naar 93 procent.

Nederland volgt daarna en weet die positie de komende jaren te behouden, voorspelt onderzoeksbureau Gartner. De dekking in buurland België groeit ook, maar toch zakt het land de komende vier jaar van de 15e naar de 17e plaats.

Uitgaven
Het aantal vaste breedbandverbindingen voor huishoudens blijft wereldwijd stijgen, ondanks de recessie. "Consumenten letten nu op hun uitgaven, maar het bezuinigen op - of schrappen van - hun breedbandverbindingen staat niet bovenaan het lijstje van kostenbesparingen", zegt analist Amanda Sabia van Gartner.

De breedbandgroei is te danken aan dalende prijzen voor zowel de aansluiting zelf als voor de computers die er gebruik van maken. De populariteit van netbooks heeft dus ook een na-ijleffect op telecom.

Sabia verwijst ook naar het positieve effect van subsidieregelingen voor breedband die sommige landen nu doorvoeren. Draadloos breedband, zoals 3G maar ook WiMAX, is niet meegenomen in dit onderzoek.

Wereldwijd
Volgens het onderzoeksbureau heeft 1 op de 5 huishoudens eind dit jaar een breedbandaansluiting. Dat komt dan neer op 422 miljoen aansluitingen wereldwijd. Vorig jaar lag dat aantal nog op 382 miljoen. Tegen 2013 is het gegroeid naar bijna 580 miljoen, voorspelt Gartner.

De West-Europese markt is eind dit jaar goed voor 105 miljoen aansluitingen. In 2008 waren er 99 miljoen huishoudens met breedband. In 2013 zullen dat er volgens het onderzoeksbureau 116 miljoen zijn. Op dit moment zijn er wereldwijd slechts 21 landen waar meer dan de helft van de huishoudens een breedbandverbinding heeft.

Groei
Veel volwassen markten zien de groei afnemen, vanwege verzadiging. De grote groei komt van opkomende markten. Dat zijn landen in Oost-Europa, Latijns-Amerika, Azië, het Midden-Oosten en Afrika. Daar zijn grote gebieden digitaal nog nauwelijks ontgonnen. Zo is in Zuid-Afrika dataverzending via postduif 25 keer sneller dan via adsl.

Het aantal nieuwe breedbandgebruikers zal in die markten twee keer zo groot zijn als in ontwikkelde landen: respectievelijk 135 miljoen versus 62 miljoen nieuwe aansluitingen.

Tip de redactie