'Meer kennis verandert aankoopgedrag niet'

WAGENINGEN - Meer kennis over gezondheid en duurzaamheid leidt niet per definitie tot een ander aankoopgedrag, blijkt uit de maandag gepubliceerde Peiling, Consument en Voedsel van Wageningen UR.

Een meerderheid van de consumenten koopt producten uit gewoonte zonder er veel bij na te denken. Gezondheid, voedselveiligheid en productkwaliteit vinden alle consumenten tot op zekere hoogte wel belangrijk, maar 89 procent van hen koopt toch producten die lekker, niet duur, gezond en eventueel makkelijk klaar te maken zijn.

Wanneer ze voor iets gezonds kiezen, nemen ze wat vaker groente, fruit en vis, aldus de peiling die het denken en doen van consumenten ten aanzien van voedsel meet.

Verschillen
Wageningen UR brengt in opdracht van het ministerie van LNV in kaart wat mensen zeggen belangrijk te vinden, wat ze zeggen te kopen en wat ze daadwerkelijk in het boodschappenmandje leggen. Daar blijkt veel verschil tussen te zitten, concluderen (pdf) de onderzoekers.

Dierenwelzijn, milieu, rechtvaardigheid en amachtelijkheid zijn voor Nederlanders nauwelijks van belang bij de aankoop van voedsel, schrijven zij. Een grote meerderheid let vooral op smaak, en betaalbaarheid van producten.

Tip de redactie