Te allen tijde ben ik gewapend met een berg visitekaartjes, klaar voor ad hoc acquisitie voor gevorderden.

Is mijn achteroom opnieuw getrouwd met een moeder van een eigenaar van een groot bedrijf dat communicatietrainingen behoeft? "Zzzzzzzp!", daar ligt één van mijn kaartjes, naast de overdadig roze bruidstaart.

Zit ik op een terras waar ik onder het genot van een Prosecco in gesprek kom met een dame wier personeel allerminst creatief kan denken? "Zzzzzzzp!" daar is `ie weer, mijn kaartje!

Het "zzzzzzzp" geluid wordt vaak, al dan niet met een tussenpose van een week of wat, opgevolgd door een opdracht van formaat. Dit in tegenstelling tot mailings, nieuwsbrieven en folders waar ik eerder in investeerde.

Inhaken op een face-to-face besproken situatie die door jouw product zal verbeteren, werkt naar mijn idee beter dan hopen dat een hagelschot communicatie-uitingen de latente behoeften van een potentiële klant aanwakkeren. De tijd, plaats en context doet er dan niet toe, een kans is een kans!

Beroemd
Nu wil het geval dat ik, als kersverse Nuzakelijk blogcelebrity, te maken heb met reacties op mijn blogs. Soms zijn het geheel belangenloze reacties op mijn schrijven, soms ook niet. Want wat blijkt? Mijn mede-zzp'ers hebben de "digitale zzzzzzzp!" tot ware kunst verheven.

Wanneer ik mijn zielenroerselen over angst voor de Boze Belasting Meneer online plaats, krijg ik spontaan vier e-mails van ondernemers die mijn aangifte en boekhouding voor mij willen verrichten- tegen betaling uiteraard. Want hóe leuk ze mijn blog ook (naar eigen schrijven) vinden, een vriendendienst hoef ik natuurlijk niet te verwachten.
Schrijf ik over personeel en VAR verklaringen? Payrolling is dé oplossing, waar drie bureaus mij graag over adviseren. 

Mail
Anders dan tijdens gesprekken op weinig inspirerende bruiloften of jubilea, word ik via e-mail niet geprikkeld om op een aanbieding in te gaan. Ik "voel" niet waarom ik nou juist met diegene in zee moet gaan, waarom zijn of haar idee dé oplossing is.

Ad hoc acquisitie is dus prima, maar per mail werkt het minder goed. Wel bij mij in elk geval! Hierbij een oproep aan alle ondernemers die op online situaties gaan inspringen: ik ontvang graag een bericht mét video, persoonlijk aan mij gericht.

En ondertussen houd je natuurlijk áltijd jouw visitekaartjes stand-by... "Zzzzzzzzzzzzzp!" 

Sanne van Arnhem is directeur/ eigenaar van Plan T, een adviesbureau voor verandermanagement. Plan T biedt ook trainingen op het gebied van creativiteit en communicatie voor bedrijven én particulieren, alsmede coachingstrajecten.Voor meer informatie: http://www.plan-t.nl/