FRANKFURT - Het lijkt wat beter te gaan met de verkopen van BMW en Audi. BMW verkocht over de maand augustus bijna 92.000 auto's, 9,7 procent minder vergeleken met augustus vorig jaar. De daling is echter minder scherp dan voorgaande maanden.

''Ik ben voorzichtig optimistisch dat we de komende maanden weer op het groeipad raken'', zegt Ian Robertson, commercieel directeur bij BMW.

Audi lukte het vorige maand niet om voor de derde maand op rij meer auto's te verkopen. Toch presteerde het Volkswagenonderdeel beter dan de concurrenten met een daling van slechts 2,7 procent tot 65.900 auto's.

Audi
Sinds het begin van het jaar bracht Audi 7,5 procent minder auto's aan de man. Bij BMW daalden de verkopen met 17,7 procent. BMW is het best verkopende luxe merk wereldwijd. Maar dure merken hebben minder kunnen profiteren van slooppremies van overheden dan de merken met kleinere goedkopere auto's.

Daimler, eigenaar van het merk Mercedes, verkocht in augustus 13 procent minder auto's vergeleken met een jaar eerder. Het waren er in totaal 73.200.

Van het merk Mercedes kregen 66.200 modellen een eerste eigenaar. Dat komt neer op een afname van 12 procent. Over de eerste acht maanden van het jaar liepen de verkopen met 17 procent terug ten opzichte van vorig jaar.